Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1299529
Ser ändå bättre ut än vad jag trodde.
#1299530
För de som inte tror att en elbil är underhållande att köra. Ni har mycket att se fram emot isåfall ;-)

Testa en Model 3, S, X. Även om t.ex S och X är tunga så gör eldrivlinan att det blir otroligt kul att köra! Helt makalöst acc och låg tyngdpunkt är grymt! :-D Givetvis även många andra fördelar mot fossilbil.

För någon som byter från bensin/diesel/hybrid och går till en Tesla, oavsett modell, tror jag inte någon kommer uppleva "räckviddsångest". Man kommer helt enkelt väldigt långt (även med släp på X). Jag sträckkör iallafall aldrig mer än 30-40 mil innan det är dags att pausa lite. Göteborg-Stockholm med en matpaus(laddpaus) på 20 minuter. Teslas laddningsnätverk gör också att man aldrig behöver vara orolig att det inte går att ladda. Även om det är roadtrip t.ex Göteborg-Italien.

Jag har kört i princip alla elbilarna på marknaden och ingen har varit dålig. Däremot räcker det inte för mig med en Leaf eller liknande. Jag tycker också att framhjulsdrift tar bort lite av fördelarna, dvs att accelerationen är grym och "direkt", eftersom den då eldar framdäcken. Mitt val på annat än Tesla hade isåfall varit BMW i3S och givetvis Polestar 2, om den blir vettig. Men det gäller att skaka fram bilar snabbt.
#1299531
Jag hade själv en eldriven RC (en enkel Kyosho) när jag var liten för 20 år sedan. För nått år sedan när sonen började bli större tog vi fram den, köpte ett nytt NiMH batteri på Kjell o Co och det hade 2,5 ggr kapaciteten av mina gamla NiCd batterier så det blev till och med lite körtid över till sonen . Sedan kollade jag lite Youtube och nya RC med borstlösa elmotorer och LiPo batterier ger nog bränsledrivna alternativ en fight, i alla fall i amatörprisklassen.
#1299567
Dex skrev:Hybrid? inget överväldigande om man kör mer än 3mil sedan blir den törstig som tusan i alla fall bensindriven.
Jag antar att du aldrig kört en hybrid med det påståendet?
Min senaste körning på bensin.
IMG_3982.png
IMG_3982.png (29.04 KiB) Visad 1174 gånger
#1299859
StefanN, vad för hybrid kör du?

När jag valde förmånsbil senast blev det en V60 D4 eftersom jag kör många och långa sträckor.

Jag testade en Kia Optima under en dags långkörning men fick på tok för hög bränsleförbrukning för att den skulle kännas som ett vettigt alternativ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1299993
StefanN skrev: lör 16 feb 2019, 10:57
Dex skrev:Hybrid? inget överväldigande om man kör mer än 3mil sedan blir den törstig som tusan i alla fall bensindriven.
Jag antar att du aldrig kört en hybrid med det påståendet?
Min senaste körning på bensin.
IMG_3982.png
Hur ska man läsa dina siffror ? Har du kört 16 mil bara på bensin utan att förbruka någon el och bilen har gått på 0.34 l/mil, eller gick det åt 0.34 liter bensin per mil + 0.69 kWh el per mil ?

Jag har liknade erfarenhet, så länge man håller sig i stan och har kräm kvar i batteriet går det snålt, men om man ger sig ut på långkörning på motorväg så får den lilla bensinmotorn jobba på bra när batterierna har tömts och inte kan hjälp till längre. I dessa lägen går en snål diesel rätt mycket snålare.
#1300005
Än så länge stupar mitt elbilsägande på att det inte finns elbilar som är vettiga att dra husvagn med.
Det finns hybrider som klarar det, men de klarar inte mitt vardagskörande enbart på el. Vilket måste till om det ska vara någon rimlig finess.
Att hyra bil att dra husvagn med går inte i praktiken. De hyrbilar som erbjuds har inte dragkrok. Dessutom är det en jädra bit iväg till närmsta hyrbilsställe härifrån.
Att ha en elbil och en dragbil ser jag inte som realistiskt, när jag bara behöver en bil egentligen.
#1300013
apersson850 skrev: mån 18 feb 2019, 15:35 Än så länge stupar mitt elbilsägande på att det inte finns elbilar som är vettiga att dra husvagn med.
Det finns hybrider som klarar det, men de klarar inte mitt vardagskörande enbart på el. Vilket måste till om det ska vara någon rimlig finess.
Att hyra bil att dra husvagn med går inte i praktiken. De hyrbilar som erbjuds har inte dragkrok. Dessutom är det en jädra bit iväg till närmsta hyrbilsställe härifrån.
Att ha en elbil och en dragbil ser jag inte som realistiskt, när jag bara behöver en bil egentligen.
Nu kommer många säga Tesla Model X, den får väl dra runt 2200 kg...
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 380
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]