Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299812
Har precis sett att det fortfarande läcker olja på höger sida. Oljan ser ren och fin och färsk ut, så det är väl den som jag precis fyllt på som kommer ut igen. :-(
#1299853
Hmm, ja, det kan finnas hur många fel som helst... :-(

Jag får väl höra med verkstaden vad de har för tankar om detta. Om första läckan verkligen är reparerad och hur många fler läckor det skulle kunna finnas.

Kamremmen byttes ju, kan något nytt fel introducerats som kan förklara det blå skenet från avgasröret vid gaspådrag? Bilen kändes ju väldigt pigg efter reparationen och bilar blir ju pigga om de får mycket bensin. Att det ryker efter att bilen stängts av kan väl betyda att det finns bränsle som ej ännu förbränts?
#1299984
Är det någon av packboxarna till kamdrevet eller vevaxeln som är placerad så att det kan droppa het olja på kopplingen? Eller finns det något annat gummiliknande i närheten som kan lukta bränd koppling? Den vita röken som kommer i början luktar mest bensin, det är när bilen börjar bli varm och inte ryker som det luktar mest bränd koppling.
#1300018
Kopplingen bräns bara om den slirar.
Och det ska vara mycket olja på den för att slira.

Kopplingen sitter också på helt andra sidan av motorn.
Så får den olja på sig, har du en läcka till.

Men du har packningar vid varje kamaxel även på den sidan av motorn.
Vid kamaxelsensor och täcklocket för avgaskammen.
Då ser du läckan väl.
Finns även en packbox bakom svänghjulet.
Då får du olja under kopplingskåpan isf.

Du får inte olja på avgasgrenröret då?
Bränd olja luktar verkligen bränt.

Eller en broms som ligger an. (Ett annat fel än oljeläckaget, givetvis)
Bränd broms och bränd koppling har samma lukt.

Turbo modeller får ofta oljeläckage där oljereturen från turbon går tillbaka i blocket.
Baksidan under avgasgrenröret.
Kan givetvis vara själva turbon som håller på att ge upp också...
Skulle förklara blåröken i avgaserna också.
#1300169
Tack för svar!

Ja, bromsarna har blivit väldigt mycket försämrade av att bilen stått, så det kan ju vara de som luktar.

Kopplingen slirar inte. :-D

Jag får ta Haynes-boken till hjälp och leta rätt på de ställen som ni nämner.
#1300322
-Vore jag i dina Byxor........ skulle jag köpa Packboxen till Vevaxeln. a' 170:- Och byta den! Samtidigt kolla att Vevhusventilationen inte är Täppt! Och fungerar som den ska?

Det är ganska vanligt att Oljan skjuter ut Packboxen i Vevaxeln på Transmissionssidan! ( Du har ju sjlv konstaterat Läckage HÖ. sida...... )
Var försiktig bara att inte göra skador med mejsel.......där Packboxen sitter när du petar bort den! Du knackar dit den nya Packningen med en större Hylsa.
#1300387
Jag såg en filmsnutt på youtube där en person hade tagit ur vevhusventilationsburken ur sin bil och sågat sönder den för att se om den var full med oljekoks. Men det visade sig att den var helt ren, men den hade slutat fungera av andra skäl. Han visade att det satt en fjäder på något ställe och att det kanske var den som gjort att den inte helt fungerade som den skulle? Så han rekommenderade att man bytte ut enheten vid 16000 mil. På Volvo 240 är ju oljefällan bara en dum plastburk, men om det är mer mekaniska delar på V70N:s då finns det alltså mer som kan göra att den inte fungerar.
#1300408
Jag tycker du spekulerar lite onödigt mycket på förhand. Det är ju mycket som tyder på att ursprunget till dina problem är vevhusventilationen, så varför inte börja med att plocka isär och göra rent den ordentligt. Skulle den mot förmodan visa sig vara i bra skick, DÅ är det dags att börja klia sig i huvudet och börja leta efter "något annat".

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...