Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299833
valln skrev:Fast jag funderar på om det finns någon s80 gen I, med etanolmotor?
S80 gen II finns det etanol i motorn 2.5FT.
Det finns också någon fordmotor 2,0F men det blir som att köra en moped...
När kom en "äkta" S80 med etanolmotor (gen2) dvs EJ Fordmotor? Misstänker att Fords inblandning i Volvo mottogs lika negativt som GMs inblandning i SAAB. :-(
#1299835
Micce1980 skrev:
vinylcollector skrev:
Micce1980 skrev:Man får väl göra som man vill men annars kan du ju tala 95 istället för e85 och ändå få lägre skatt, men... viewtopic.php?f=56&t=145478&p=1276904&h ... l#p1276904
Tack för länken... men efter vad jag förstår så går den ungefär ut på samma sak som min länk (ovan) till Teknikens Värld gjorde dvs att det är bättre att tanka en etanolbil med 95 oktan ren bensin istället!??

Så då är väl problemet löst - man köper en S80 etanolbil med en årlig vägskatt på 1K kronor och tankar 95 oktan bensin. Mitt problem är väl att de är väldigt få på begagnatmarknaden. Har hitintills bara hittat en S80 av 2006 års modell med en vägskatt på 1075 kronor på Blocket.
Inte riktigt men kör på det bränslet du vill. Är du osäker så gå in på profilen "Rådlös" och se vad denne skrivit.

Sen om skatten ligger på 1075 eller 1800kr, spelar det verkligen roll, det man man spara in på annat lätt. Sen att man inte köper en D5 AWD med skatt på kanske 4500kr förstår jag. Hitta rätt exemplar säger jag, bara att byta klossar en gång extra kostar väl som några års skatter.
Har du någon länk till "Rådlös" inlägg?

Tänkte snarare att det är ju en viss skillnad om skatten ligger en en tusenlapp mot 3K kronor. I synnerhet som jag bara kör drygt 500 - 600 mil per år.
#1299844
vinylcollector skrev:
Micce1980 skrev:
vinylcollector skrev: Tack för länken... men efter vad jag förstår så går den ungefär ut på samma sak som min länk (ovan) till Teknikens Värld gjorde dvs att det är bättre att tanka en etanolbil med 95 oktan ren bensin istället!??

Så då är väl problemet löst - man köper en S80 etanolbil med en årlig vägskatt på 1K kronor och tankar 95 oktan bensin. Mitt problem är väl att de är väldigt få på begagnatmarknaden. Har hitintills bara hittat en S80 av 2006 års modell med en vägskatt på 1075 kronor på Blocket.
Inte riktigt men kör på det bränslet du vill. Är du osäker så gå in på profilen "Rådlös" och se vad denne skrivit.

Sen om skatten ligger på 1075 eller 1800kr, spelar det verkligen roll, det man man spara in på annat lätt. Sen att man inte köper en D5 AWD med skatt på kanske 4500kr förstår jag. Hitta rätt exemplar säger jag, bara att byta klossar en gång extra kostar väl som några års skatter.
Har du någon länk till "Rådlös" inlägg?

Tänkte snarare att det är ju en viss skillnad om skatten ligger en en tusenlapp mot 3K kronor. I synnerhet som jag bara kör drygt 500 - 600 mil per år.
Jo jag sa ju det :) Gå in på profilen och sök på dennes inlägg, sökord "etanol", få verkar vara pålästa som han.

vinylcollector skrev:
valln skrev:Fast jag funderar på om det finns någon s80 gen I, med etanolmotor?
S80 gen II finns det etanol i motorn 2.5FT.
Det finns också någon fordmotor 2,0F men det blir som att köra en moped...
När kom en "äkta" S80 med etanolmotor (gen2) dvs EJ Fordmotor? Misstänker att Fords inblandning i Volvo mottogs lika negativt som GMs inblandning i SAAB. :-(
Det är väl enligt mig inget oroa sig för? Rullar nog bra många fler fordmotorer än Volvomotorer på vägarna. Kommer dessutom från en "fordfamilj" och mycket kan sägas om bilarna men stannat har de aldrig. GMs ägandeskap med Saab hade även kunnat gått på annat sätt, om de te.x gjort som GM sa te.x men nej då och notan blev därefter även om GM kunde gjort annorlunda med. ;-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1299848
@vinylcollector, Om du går in lite längre upp i tråden har du en länk till en S80 ägare som jag har hänvisat till. Han har precis köpt annan bil. Vet inte om han har S80 kvar, men den har både "riktig" Volvo motor och går att köra på etanol
#1300009
vinylcollector skrev: sön 17 feb 2019, 17:23
valln skrev:Fast jag funderar på om det finns någon s80 gen I, med etanolmotor?
S80 gen II finns det etanol i motorn 2.5FT.
Det finns också någon fordmotor 2,0F men det blir som att köra en moped...
När kom en "äkta" S80 med etanolmotor (gen2) dvs EJ Fordmotor? Misstänker att Fords inblandning i Volvo mottogs lika negativt som GMs inblandning i SAAB. :-(
Volvo S80 gen II med motorn 2.5FT är en volvomotor och finns med årsmodellerna -09-11, jag är lite osäker på om det är 1 år upp eller ner från det nämnda intervallet.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]