Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas1985
#1298471
Hej
jag har ett jobbigt problem, men dock ej ovanligt när jag kollar runt i forumet. Dock hittar jag bara samma problem från diesel bilarna. Jag har en Volvo V70 2.5FT 2009. Häromveckan tanka jag bilen och mätaren stod fortfarande på låg nivå. Var -18 ut så hällde i en flaska K-sprit för att göra mig av med diverse vatten som kanske fanns i tanken som gjort att nivåmätaren frusit.

Det fungerade och mätaren börja sakta men säkert leta sig upp till rätt nivå. Sedan dess fungera den bra igen. I går när jag starta bilen var den nere på låg nivå igen. trotts jag bara kört 25 mil med bilen. När jag parkera den är jag säker på att det var runt halvtank kvar.

Letat som en galning efter någon nivåsensor på div sidor men finns ingen som har det till min bil typ Skruvat, Autodoc och liknande sidor. Någon som vet vad som kan vara fel och vad som behöver bytas. På dieselbilarna verkar de vara någon nivågivare, som jag inte hittar till FT modellen
Senast redigerad av 1 jonas1985, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1298475
Nivågivaren sitter ihop med pumparmaturen som jag har förstått det, så tanken måste ner i första hand för att komma åt den.
av S6024t
#1298600
Hände så för mig åxxå en ggn,men den kom upp av sig självt efter ett tag,har inte hänt nån mer ggn,säkert 7000/8000 mil sedan.Prova att läsa av bilen eller gör den strömlöst ett tag. Har en S80 2,5 FT -09.
av Rådlös
#1298610
Dessutom fungerar den på växelspänning, 170 Hz i en F-modell. Det sitter en DC -- AC-omvandlare under vänster baksäte i min V70 2.0F -08. Det torde vara något liknande i en 2.5F.
Det har med etanolen att göra. Etanol är svagt elektriskt ledande. Men man "motverkar" den egenskapen med att göra det till växelspänning i tankmätaren (endast där). Kolla detta först innan du försöker ta ur tankarmaturen!

Sedan finns det ju en annan aspekt att tänka på också. Ett batteri som är "på väg ut" ger just sådana symptom på tankmätaren, visar tomt trots att tanken är full och sedan segar sig sakta uppåt. Jag har själv upplevt det. Det försvann tillsammans med några andra underligheter, efter batteribyte.

Och Jonas1985: E85 kostar ca 11,50 kr/litern. Vad kostar en liter K-sprit, 75 kr ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1298638
Under körning flyttar sig tankmätaren alltid långsamt, oavsett vad nivågivaren ger för signal. Den integreringen sker i mjukvaran, och är till för att hindra "skvalpredovisning" på mätaren.
Men precis när man startar är det tänkt att mätaren kvickt ska gå till den nivå som anges när bilen står still. Sen börjar den röra sig långsamt därifrån.
Så av någon anledning tror bilen, vid stillastående precis före start, att nivån är någon annan än den riktiga. Det är fel, förstås. Att den rör sig långsamt därifrån är helt normalt.
Man kan enkelt kolla detta om man är illegal och tankar med motorn igång. Då fylls det raskt på bränsle, men mätaren stiger så sakteliga för att redovisa den nya nivån.
av jonas1985
#1298753
S6024t skrev: mån 11 feb 2019, 22:56 Hände så för mig åxxå en ggn,men den kom upp av sig självt efter ett tag,har inte hänt nån mer ggn,säkert 7000/8000 mil sedan.Prova att läsa av bilen eller gör den strömlöst ett tag. Har en S80 2,5 FT -09.
Har tyvärr ingen felkodsläsare. Kanske skulle vara tid att skaffa. Men ska testa göra bilen strömlöst och se.
av jonas1985
#1298754
Rådlös skrev: tis 12 feb 2019, 00:18 Dessutom fungerar den på växelspänning, 170 Hz i en F-modell. Det sitter en DC -- AC-omvandlare under vänster baksäte i min V70 2.0F -08. Det torde vara något liknande i en 2.5F.
Det har med etanolen att göra. Etanol är svagt elektriskt ledande. Men man "motverkar" den egenskapen med att göra det till växelspänning i tankmätaren (endast där). Kolla detta först innan du försöker ta ur tankarmaturen!

Sedan finns det ju en annan aspekt att tänka på också. Ett batteri som är "på väg ut" ger just sådana symptom på tankmätaren, visar tomt trots att tanken är full och sedan segar sig sakta uppåt. Jag har själv upplevt det. Det försvann tillsammans med några andra underligheter, efter batteribyte.

Och Jonas1985: E85 kostar ca 11,50 kr/litern. Vad kostar en liter K-sprit, 75 kr ?
Du kan nog ha rätt i att batteriet kanske är dåligt. Hade massa konstiga fel på en V70N som försvann efter jag bytte batteri. Så ska börja med ladda batteriet och sedan byta ut de om det inte hjälper.
K-sprit kosta 20 kr för en flaska till full tank för att få bort ev vatten i tanken.
av jonas1985
#1299434
Lösning på detta problem. Var laddning av batteriet och helt plötsligt så kunde jag köra över 70 mil på full tank. Tidigare har det stått mellan 50-60 mil. Och bränslestapeln står fortfarande på full efter 10 mils körning vilket den inte gjort tidigare

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]