Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

#1296718
bengt39 skrev: lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ?[LÄNK TILL EGEN BLOGG]
Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.

KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med typ all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
#1296720
fjohan82 skrev:
bengt39 skrev: lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ?
Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.

KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.

Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
#1296722
Lövet skrev: lör 02 feb 2019, 18:58
fjohan82 skrev:
bengt39 skrev: lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ? [LÄNK TILL EGEN BLOGG]
Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.

KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.

Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".
Där finns det nog lika många tolkningar som tolkare...
Jag känner "vanligt folk" som prioriterar en ny bil före allt annat.
#1296729
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: lör 02 feb 2019, 18:58
fjohan82 skrev:
Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.

KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.

Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".
Där finns det nog lika många tolkningar som tolkare...
Jag känner "vanligt folk" som prioriterar en ny bil före allt annat.
Ja, vanligt folk kan ju också innefatta tjänstebilsförare osv eftersom dessa absolut inte är några undantag men jag tror min poäng gick fram. Statistiken är tydlig för nybilsköp och där är privatpersoner ett undantag annat än privatleasing. Även Kia som gärna uttrycker sig som ett märke mot privatköpare säljer faktiskt fler bilar till företag än privatpersoner.
#1296737
Men frågan är ju om "vanlogt folk" som prioriterar en ny bil för 400' verkligen nöjer sig med en KIA som är "ok".
Skulle tro att en majoritet av elbilar säljs till förare som betalar förmånsvärde.
#1296739
Fjonsson skrev:Men frågan är ju om "vanlogt folk" som prioriterar en ny bil för 400' verkligen nöjer sig med en KIA som är "ok".
Skulle tro att en majoritet av elbilar säljs till förare som betalar förmånsvärde.
Hittils säljer ju KIA alla el+hybrider som de överhuvudtaget kan få skeppat till Sverige så lite verkar det ju så ändå ;-)
#1296819
Vad jag sett finns det ingen El-bil för vanligt folk. Antingen är det små bilar eller miljon teslor..... model 3 är fortfarande liten och inget jag skulle lägga 600+ k för


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1296829
Lövet skrev: lör 02 feb 2019, 19:22
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: lör 02 feb 2019, 18:58 "Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.

Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".
Där finns det nog lika många tolkningar som tolkare...
Jag känner "vanligt folk" som prioriterar en ny bil före allt annat.
Ja, vanligt folk kan ju också innefatta tjänstebilsförare osv eftersom dessa absolut inte är några undantag men jag tror min poäng gick fram. Statistiken är tydlig för nybilsköp och där är privatpersoner ett undantag annat än privatleasing. Även Kia som gärna uttrycker sig som ett märke mot privatköpare säljer faktiskt fler bilar till företag än privatpersoner.
En tredjedel av alla bilar som säljs registreras på en fysisk person. Privatleasing är bara ett finansieringssätt. Inte ett sätt att trolla bort kostnader.
#1299378
Volvo har precis som de flesta andra problem att få fram tillräckligt med batterier.. Då satsar man på att sälja de dyraste modellerna som hybrider med de batterier man får tag på. :/ Förhoppningsvis ökar tillgången snart och även de Volvobilar som inte har lika hög prestanda får en elmotor. Dom har ju länge snackat om en trecylindrig billigare variant med elmotor, men skjutit på det p.g.a batteribrist.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]