Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1295989
Jag hade tatt ner lådan och klämt på den. De 4 bussningarna måt lådan brukar sällan vara ett problem även om de händer ibland. Ta loss inspektionsluckan till växelföraren osv. Akta så inget flyger då locket är fjäderbelastat med en kula i. Ta alltid bort hela växelspaken innan lådan tas loss. Förhoppningsvis dyker du på problemet innan lådan är ute. 😐
#1296087
https://www.google.se/search?q=m46+240+ ... lhjJPTvLkM:

Här är det iaf två st bult med bussningar ovanpå. Om du tar en spegel en sån som sitter på nån böjlig fjäder borde du kunna se ovanpå lådan vad du har på din bil. Jo lådan på bild är till en 87a . Konstigt att det inte ens är några hål för bult o bussningar på översidan av stället på din bild i boken. Bussningarna till själva spaken är inte med heller. Har för mig det finns 2 modeller på spakställ men båda ska ha 4 fästpunkter. På ditt foto som jag antar är taget under din bil syns det inte vilket ställ du har. kolla lite mer på din bil. Troligtvis menar han det övre locket på lådan del 2.
#1296260
@gubbstrutt, Japp, bilden på mina bussningar som jag lyckades hitta är tagna underifrån min bil, och bilden i boken som jag har är till 240 -78, men hursomhelst borde det vara det gamla spakstället eftersom det är gamla spaken (alltså den med skjutknappen på knoppen). Men jag kan ju ha fel.
#1298282
Hej igen! Har bytt bussningarna nu men lyckas inte få tillbaka växellådsbalken. Den hamnar på sniskan hela tiden så om man får in den på en sida passar den inte på den andra. Växellådskudden ser fruktansvärt misshandlad ut och är ganska sne men jag tycker ändå det borde gå å få tillbaka balken rätt ändå, jag menar det satt ju så förut så det borde ju gå å få tillbaka eller har jag fel? Sen har jag för mig att det ska vara en rund växellådskudde på sådana m46 och inte en rektangulär som nu sitter på men det får ni mer kunniga gärna svara på, vill ju självklart ha rätt grejer. Så tror ni att det kommer funka hur bra som helst bara jag byter kudde eller gör jag nåt fel? Tacksam för svar mvh.
Snapchat-247293273.jpg
Bild på min skeva växellådskudde
Snapchat-247293273.jpg (179.54 KiB) Visad 1072 gånger
#1298615
Det är inte ovanligt att man får "hjälpa till" genom att sticka in en skruvmejsel i ett av hålen på ena sidan och tvinga balken i rätt läge så du får i en skruv i andra hålet.
Det finns en massa olika typer av kuddar
#1299106
Kolla vad du ska ha för kudde till lådan o köp en ny. Jag har varigt med om samma skit man får inte upp balken. Beror på att lådan hänger ner lite i bak rätt tungt o lyfta vill jag minnas.
Hur jag gjorde tog en stor rund stjärnmejsel typ som Lennart säger med lite silvertejp på för gängans skull. En garagedomkraft modell mindre med en tjock gummibit i mellan lådans balk o domkraften på mitten av balken. Trädde först in kuddens gängade bult i balken som du har på bilden på med muttern dra den lite lätt. Sedan in i lådans fäste med kuddens bult på med muttern en bra bit inte dra den hårt nu du kan behöva kunna vrida balken lite. Sedan lyfte jag upp balken o lådan med domkraften FÖRSIKTIGT o sakta kolla så inget kommer snett eller i brytning på någon sida eller ovanpå. Nu kan man få lina upp bulthålen med mejseln. Du får INTE pressa upp lådans balk mot bilen för hårt BARA så det exakt ligger i mot och i höjd med bulthålen. SE TILL ATT BILEN INTE LYFTER SIG DET MINSTA FRÅN PALLBOCKAR o dyl. Du vill inte ha bilen över dig. Lite olja på bultar skadar inte. OBS SÅ HÄR GJORDE JAG DU GÖR DET HELT PÅ EGEN RISK. Det finns kanske bättre sätt vad vet jag. När du fått i bultar helt (de ska gå in hyggligt lätt) tar du bort domkraften kollar så kudden ligger bra och drar åt allt. Antar att du inte har kardanen kopplad till lådan ännu.
#1299777
Tack för svar! Fick till det tillslut genom att köpa en ny växellådskudde (rätt modell) och bända lite med en mejsel för att få hålen på rätt ställe, gick betydligt mycket smidigare med rätt kudde på balken :)
@gubbstrutt, Ser dock inte varför jag inte skulle ha kardanen kopplad till lådan? För att klargöra så har jag inte haft ner lådan eller dylikt utan bara sänkt ner den lite för att komma åt bussningarna på sidorna och ovanpå. En anledning till att det var så extremt mycket glapp var att det saknades en bult till en av bussningarna på ovansidan och den andra var fingerdragen men jag fick till det tillslut så nu kan man växla med lillfingret :-)
Så tack än en gång för alla svar, det har hjälpt väldigt mycket så ni som skriver och hjälper folk på det här forumet är guld värda, så tack för att ni finns! Mvh

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]