Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1298724
Det är nog 130 W vid 14,4 V så då blir det 130/14,1 = 9,72 A. En säkring på 8 A går inte vid exakt 8 A. . Jag skulle nog prova cigguttaget först. Det är ju inte farligt att belasta upp till säkringen går, det är ju därför den finns
Användarvisningsbild
av maccus
#1298726
frasse4 skrev:Det är nog 130 W vid 14,4 V så då blir det 130/14,1 = 9,72 A. En säkring på 8 A går inte vid exakt 8 A. . Jag skulle nog prova cigguttaget först. Det är ju inte farligt att belasta upp till säkringen går, det är ju därför den finns Bild
Ahhh okej Bild tack för hjälpen Då testar vi detta här efter jobbet idag BildBild

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av lennarte
#1298727
Sedan är det ofta spänningsfall på gamla bilar. I mitt cigg.uttaget var det bara 11,5V när jag hade mobiltelefonen i. Provade även att ladda bilbatteriet via cigg.uttaget med en "Cetec kopia" med samma klena resultat. Drog då kabel från 30-bryggan under säkringarna direkt till cigg.uttaget (kör 740) så funkar det (utan säkring). Har du inget spänningsfall bör det klara sig som "frasse4" skriver. Men har du som jag hade (11,5V vid belastmjng) så blir det över 11A och det klarar inte en 8A säkring. Du kan ju koppla cigg.uttaget till fläktens säkring så länge, det är ju bara att flytta kabelskon i säkingsboxen.
Användarvisningsbild
av maccus
#1298740
lennarte skrev:Sedan är det ofta spänningsfall på gamla bilar. I mitt cigg.uttaget var det bara 11,5V när jag hade mobiltelefonen i. Provade även att ladda bilbatteriet via cigg.uttaget med en "Cetec kopia" med samma klena resultat. Drog då kabel från 30-bryggan under säkringarna direkt till cigg.uttaget (kör 740) så funkar det (utan säkring). Har du inget spänningsfall bör det klara sig som "frasse4" skriver. Men har du som jag hade (11,5V vid belastmjng) så blir det över 11A och det klarar inte en 8A säkring. Du kan ju koppla cigg.uttaget till fläktens säkring så länge, det är ju bara att flytta kabelskon i säkingsboxen.
Hej Lennart riktigt Bra tänkt Bild kupé fläktens säkring är ju större & på 16A Bild tack för tipset Lennart

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1298846
Om det inte är en utställningsbil som du vill hålla original så skulle jag köra med kupévärmarna permanent, gör du det snyggt så blir det bra plus du slipper byta kupéfläkten. Om jag vore du skulle jag sätta som en strömbrytare eller vrid reglage på instrumentbrädan för värmarna, ev. skarva in dom på fläktens reglage/knapp. Tror nog detta blir riktigt bra att köra med som permanent lösning om du inte vill byta kupéfläkten själv förstås. Personligen tycker jag dock Mekonomens bilverkstad är skit och skulle inte ens lita på dom med att hänga upp en doftgran.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298941
Det är inget speciellt besvärligt/avancerat jobb att byta fläkten på en 240, men det är mycket jobb. Räkna 2 dagar om du inte är van. Du får montera bort hela mittkonsolen inkl. sidostycken och hela vägen förbi handbromsen. Det är mycket kablar dock inte hela elcentralen som på 740. Plocka ut hela värme och ventilationspaketet (med värmekranen) och dela det utanför bilen. Köp Haynes handbok (eller liknande) och läs igenom först några gånger.
Tidiga modeller har en termostat styrd värmekran, vet ej om alla ha det
Användarvisningsbild
av maccus
#1299965
Hej Lennart

Jag har en haynes mek bok till min bil........Problemet är bara att jag har 3 stycken diskbråck nere i ländryggen som brukar börja göra jävligt ont efter ett tags mekande i någon obekväm kropps ställning........Så jag får vänta med detta här projektet tills jag har min Semester i sommar för då kan jag förhoppningsvis fixa till kupéfläkten........I ett tempo som jag kan klara av........Men sedan så är jag lite osäker på om jag ska lägga 2,300 kr på en Bosch fläkt eller om jag ska lägga mig på budget fläkt för 800 kr........med tanke på hur omfattande jobbet är att byta ut kupéfläkten så skulle det kännas riktigt surt om fläkten havererade igen efter 3 - 4 år & man får byta den igen......
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299973
Man kan köpa begagnat. Man kan även begagnade fläktar. Det går att ta isär och reparera gamla fläktar, dock finns inga reservdelar att köpa. Därav ett par begagnade att plocka på. Det är oftast torra bussningar (främst den övre) som antingen glappar eller har fastnat på axeln, sällan kolen som är slut. Jag har ett antal gånger gjort så att jag tagit ner hela paketet (främst 140, samma men enklare) och fläkten på min egen 740 (barnlek i jämförelse) och smort upp alternativt bytt bussningar. Det är samma bussning uppe och nere så har man en (eller flera) fläktar så brukar det gå bra. Ordentligt med olja på filten (motorolja) i gavlarna och putsa rent axeln bara så funka det. På äldre modeller är fläkten av plåt (kanske bara 140) och det är väldigt lätt att få vibrationer i fläkten, mycket irriterande. Här är exempel på en ny
http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p ... el=9131984
Ta bort s I https så funkar länken
Användarvisningsbild
av maccus
#1300017
lennarte skrev:Man kan köpa begagnat. Man kan även begagnade fläktar. Det går att ta isär och reparera gamla fläktar, dock finns inga reservdelar att köpa. Därav ett par begagnade att plocka på. Det är oftast torra bussningar (främst den övre) som antingen glappar eller har fastnat på axeln, sällan kolen som är slut. Jag har ett antal gånger gjort så att jag tagit ner hela paketet (främst 140, samma men enklare) och fläkten på min egen 740 (barnlek i jämförelse) och smort upp alternativt bytt bussningar. Det är samma bussning uppe och nere så har man en (eller flera) fläktar så brukar det gå bra. Ordentligt med olja på filten (motorolja) i gavlarna och putsa rent axeln bara så funka det. På äldre modeller är fläkten av plåt (kanske bara 140) och det är väldigt lätt att få vibrationer i fläkten, mycket irriterande. Här är exempel på en ny
http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p ... el=9131984
Ta bort s I https så funkar länken
Tack för ditt svar Lennarte Bild jag får felsöka lite mera noga vad som är det exakta problemet med kupé fläkten........ Men en sak som jag har märkt det är att Om jag står med bilen på tomgång med halvljuset på.......& Så vrider jag på fläkt reglage till läge 3 Då flämtar halvljuset till........typ som att fläkten vill starta igång men den är låst på något sätt exempelvis som att något ligger & blockerar själva fläkt hjulet BildBild

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av lennarte
#1300037
Förmodligen har bussningen fastnat på axeln (eller skräp i fläktbladen), då tar den mycker ström när den försöker starta

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]