Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1298187

VolvoB20 skrev:

Andra alternativ med hög andel ja svar var att differentiera skatten efter Tid på dygnet och Miljöklass."
Låter ju där som att man skulle vilja köra med ännu högre km-skatt på avgasbilar än på elbilar.
Kanske blir det också olika beroende på storlek/förbrukning på elbilar där en tung Model X betalar betydligt mer än en rätt snål och lätt BMW i3 eller Ioniq.

Känns som att det just nu är rätt många förslag i luften.. Kan bli rätt rörigt det här om det inte är nån som styr upp det. Men än så länge är det ju bara en massa folk som tror och tycker.. Vi får väl se hur lång tid det tar för att få fram ett konkret förslag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1298715
joel80 skrev: lör 09 feb 2019, 18:23
VolvoB20 skrev:

Andra alternativ med hög andel ja svar var att differentiera skatten efter Tid på dygnet och Miljöklass."
Låter ju där som att man skulle vilja köra med ännu högre km-skatt på avgasbilar än på elbilar.
Kanske blir det också olika beroende på storlek/förbrukning på elbilar där en tung Model X betalar betydligt mer än en rätt snål och lätt BMW i3 eller Ioniq.
Allt är ju svårt att gissa och sia om men man kan väl förstå oron.

Om man kikar på statistiken så verkar det ju säljas runt 10 miljoner kubikmeter bensin/diesel (om jag inte har fatta det helt fel), och skatten är mellan 9 och 10 kr per liter, så det skulle ju landa i runt 95 miljarder per år in till staten. Enligt januariöverenskommelsen med Centern och Liberalerna ska ju skatten upp 15 miljarder ytterligare vilket Magdalena Andersson nu också bekräftat i media. Då landar vi i 110 miljarder i skatt på bensin o diesel.

Det är mera pengar än av försvarsanslaget, migrationsverkets budget och studenter får i studiestöd tillsammans.

Det är klart att man inte kan vara beroende av en så osäker inkomstkälla i den enorma storleksklassen, utan man måste hitta något stabilare när det kommer ny teknik för att driva fordonen.

Visst kan man tok-höja skatten på vanliga bilars bränsle och kilometer, men det gör ju också att vi går över ännu snabbare till tex el med minskade skatteintäkter som en direkt följd, så man behöver nog vara ganska snabb igång med nya skattesystem för att garantera stabiliteten på intäktssidan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1298830
Är vi uppe i 50% elbilar 2025 och nära 100 2030 tar det ändå fram till minst 2035 innan vi har typ 50% elbilar i bilparken.
Alltså man har ju absolut dom typ 10 år det snackas om på sig innan det egentligen påverkar så mkt.. Den höjningen dom snackar om nu täcker ju upp för lite av bortfallet sen inom några år.

Sen har elen ungefär lika hög skatt också i procent. Dock blir ju milkostnaden lägre så dom får in mindre på det, men det är ändå säkert tiotals miljarder som kommer in den vägen sen också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1298901
joel80 skrev: tis 12 feb 2019, 22:01 Sen har elen ungefär lika hög skatt också i procent. Dock blir ju milkostnaden lägre så dom får in mindre på det, men det är ändå säkert tiotals miljarder som kommer in den vägen sen också.
Visst tar omställningne tid, men man behöver ju förbereda sig och börja justera skatterna redan nu.....

Med dagen el-skatt skulle el-fordonen behöva köra upp i runda slängar 250 Twh per år är för att ge lika mycket skatteintäkter som Bensin/Dielseskatten efter januari-överenskommelsen. Det är ju rätt långsökt med så mycket el skulle köras upp. Mer realistiskt är väl kanske 25 Twh

Visst, exemplet gäller ju om alla går över till el någon gång i framtiden, men det ger ju lite perspektiv på hur mycket pengar staten håvar in på bränsleskatten.

För att behålla dagens inkomster skulle staten behöva 10-dubbla elskatten redan nu för att inte inkomsterna ska sjunka för varje person som byter till en elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1299014
Menade mer att det ändå kommer in ett gäng miljarder i elskatt. Vi får väl se vad för andra besparingar man gör. Hur mycket påverkar det att pengarna blir kvar i Sverige och inte skickas till oljenationer? Det blir dubbel effekt då pengarna istället kanske går till svenska företag och deras anställda, och då blir det än mer intäkter till staten från det.

Även sjukvården bör vi spara in på. Folk med lungproblem lär minska.

Hoppas man tar sånt i beaktning när man sätter nivåer på en eventuell km-skatt.
av Leopold
#1299018
joel80 skrev:Menade mer att det ändå kommer in ett gäng miljarder i elskatt. Vi får väl se vad för andra besparingar man gör. Hur mycket påverkar det att pengarna blir kvar i Sverige och inte skickas till oljenationer? Det blir dubbel effekt då pengarna istället kanske går till svenska företag och deras anställda, och då blir det än mer intäkter till staten från det.
I den diskussionen är det värt att kolla upp hur ägandet ser ut i våra tre största elnätsdistributörer som dragit iväg riktigt rejält med sina nätavgifter senaste åren, detta pga monopol-liknande "konkurrensförhållanden" lokalt. Folk har inget val med andra ord, betala eller så blir du avskild från elnätet. En hel del utländskt ägande i dessa bolag dvs att svenskarna tankas på en betydande mängd pluring som flödar ut ur landet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1299063
Absolut!

Men även utlandsägda bolag som verkar i Sverige och har svenskar som anställda bidrar. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1299151
Vilken underbar vision att staten skulle acceptera att skatteintäkterna rasar med 90% vid övergången till eldrift bara för att vi importerar mindre olja från utlandet.

Speciellt när man såg utfallet av drivkrafter "Bortfallet av skatteintäkter från drivmedelsförsäljning var det starkaste motivet för ett införande."

Förresten. Gäller acceptansen om bortfallen skatteintäkt det även när Volvo bygger bilar i Göteborg, istället för vi importerar, om man flyttar Teko industri och Varv till Sverige. Eller svensk jordbruksproduktion så vi inte behöver importera hälften av det vi äter.

Förresten producerar vi några vindkraftverk överhuvudtaget , jag hittade +40 producenter av vindkraftverk och ingen svensk fanns med på topp 40 listan.

De har ju smällt upp ett megastort 150 meter högt verk precis vid vårat hus, det var mest gästarbetare som som skötte bygget, och själva vindkraftverket kom som import..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1300112
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 16:04
VolvoB20 skrev:Inget behöver göras i realtid. Finns redan sådan system "up and running" man har ju redan system i polisbilar som identiferar alla fordon inom synlig avstånd och matchar dessa mot databas med misstänka fordon, på parametrar som ägare, betald skatt, besiktning osv.
Du förstår väl skillnaden mot att matcha skyltar inom synhåll med var bilen egentligen borde befinna sig enligt din dosa?

Angående kontrollen så skulle det ju isåfall bötfällas om dosan inte haft uppkoppling mot nätet och fortfarande rullat. Som första land i världen skulle man lagstifta om att ha tillgång till uppkoppling.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på en spekulation från dig när allt det här sjösätts.
Eftersom du frågar när något sådant här skulle kunna sjösättas har jag kollat upp det lite närmare, och svaret är.... det är redan i drift....

Tysklands "kilometerskatt" (Toll Collect) för alla fordon tyngre än en personbil har en OBU (OnBoardUnit) som en dosa med display man har med i bilen. Den mäter i realtid var/när/hur man kör via GPS (På väg att uppgraderas till Gallileo också). Sedan rapporterar den in körd rutt via mobilnätet när den har mottagning och man debiteras kilometerskatten efter var/hur/när man kört-

Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 17:05 Likheten med franska bötessystemet är inte riktigt hundraprocentig. Det är skillnad på att övervaka en bil vid ett enskilt tillfälle en annan sak att konstant övervaka bilar alltid med skyltigenkänning. Står det ingenting i själva utredningen hur man faktiskt tror sig kunna utföra själva km-beskattningen? Eller står där bara att det "behövs"?
För övervakning att folk har med dosan i fordonet och att den är inkopplad och fungerar så finns det tre parallella system, 1. Portaler på motorväg, 2. Små kamerastolpar, 3. Mobila enheter som kan övervaka var som helst.

Samtliga övervakar i realtid och matchar regnummret mot en handskakning via radio mot dosan. Om du något inte stämmer så notifieras övervakningsbilar och poliser och du plockas direkt och du bötfälls ordentligt.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 16:04 Du förstår väl skillnaden mot att matcha skyltar inom synhåll med var bilen egentligen borde befinna sig enligt din dosa?
Exakt så fungerar systemet i Tyskland, kameran läser skylten, skickar ett meddelande mot dosan i bilen som svarar med hastighet/position/fordonsdata som matchas i realtid för att du inte ska kunna fuska.

Eftersom körd rutt och fordonsdata skickas in till det centrala datacentret där skatten räknas ut så kan man differentiera på plats, tid, sträcka, fordonstyp, vikt, mijöklass, antal axlar, osv.och man kan med en knapptryckning ändra skatten, som nu när man lade till kilometerskatt på riksvägarna också. I början var det bara motorvägar.

Japp, så det går väldigt mycket fortare än man tror, system är fullt i drift i Tyskland sedan en tid tillbaka och all övervakning sker i realtid. Tycker det är tråkig attityd att beskylla mig för att vara en foliehatt som har konspirationsteorier att det skulle byggas sådana här system i framtiden, när systemen redan är klara och i drift sedan lång tid tillbaka.

Tekniken är på plats, i drift och kan enkelt omfatta även personbilar om man ösnkar, det hänger bara på vad våra politiker klubbar härnäst.

Bild
Bild
Ingen fartkamera utan en övervakningsstople som kollar din dosa när du kör förbi.

Finns även som mobil enhet.
Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
#1300139
joel80 skrev:Det finns inget som helst som talar för att man bara ska ha kilometerskatt för en viss slags bil.
Jo, det gör det. Då menar jag inte det faktum att just detta redan har förekommit, utan att man vill styra mot en viss typ av bilar i fordonsparken.
Vi har ju nu fått för oss att elbilarna är den frälsare som gör att vi kan fortsätta flänga omkring som galningar på klotet, istället för att bli där vi är, vilket vore den verkliga lösningen. Då finns det istället väldigt mycket som talar för att man särbeskattar elbilar och andra drivmedel. De drivmedel som man vill ha bort sätter man en högre drivmedelsskatt på. De elbilar som man vill ha sätter man en kilometerskatt på, bara för att det är enklare. Som skrivits ovan behöver inget uppfinnas. De systemen är redan i drift.

Tro inte för ett enda ögonblick att minskade vårdkostnader för lungcancerpatienter (om det nu blir så) kommer att minska skatteuttaget på elbilarna. Politikerna vill ha in pengarna.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Har plockat bort/satt dit kabeln många g&ari[…]

Konstiga märken på lacken

Ser ut som en vanlig misshandlad svenssonlack, g&a[…]

HVO 100 till nyare Volvo

HVO verkar nu vara tillåtet i våra bil[…]

Jag lade ut 3360 kronor. Vi var två som dela[…]