Fjonsson skrev: ↑fre 08 feb 2019, 16:04
VolvoB20 skrev:Inget behöver göras i realtid. Finns redan sådan system "up and running" man har ju redan system i polisbilar som identiferar alla fordon inom synlig avstånd och matchar dessa mot databas med misstänka fordon, på parametrar som ägare, betald skatt, besiktning osv.
Du förstår väl skillnaden mot att matcha skyltar inom synhåll med var bilen egentligen borde befinna sig enligt din dosa?
Angående kontrollen så skulle det ju isåfall bötfällas om dosan inte haft uppkoppling mot nätet och fortfarande rullat. Som första land i världen skulle man lagstifta om att ha tillgång till uppkoppling.
Men jag är fortfarande lite nyfiken på en spekulation från dig när allt det här sjösätts.
Eftersom du frågar när något sådant här skulle kunna sjösättas har jag kollat upp det lite närmare, och svaret är.... det är redan i drift....
Tysklands "kilometerskatt" (Toll Collect) för alla fordon tyngre än en personbil har en OBU (OnBoardUnit) som en dosa med display man har med i bilen. Den mäter i realtid var/när/hur man kör via GPS (På väg att uppgraderas till Gallileo också).
Sedan rapporterar den in körd rutt via mobilnätet när den har mottagning och man debiteras kilometerskatten efter var/hur/när man kört-
Lövet skrev: ↑fre 08 feb 2019, 17:05
Likheten med franska bötessystemet är inte riktigt hundraprocentig. Det är skillnad på att övervaka en bil vid ett enskilt tillfälle en annan sak att konstant övervaka bilar alltid med skyltigenkänning. Står det ingenting i själva utredningen hur man faktiskt tror sig kunna utföra själva km-beskattningen? Eller står där bara att det "behövs"?
För övervakning att folk har med dosan i fordonet och att den är inkopplad och fungerar så finns det tre parallella system, 1. Portaler på motorväg, 2. Små kamerastolpar, 3. Mobila enheter som kan övervaka var som helst.
Samtliga övervakar i realtid och matchar regnummret mot en handskakning via radio mot dosan. Om du något inte stämmer så notifieras övervakningsbilar och poliser och du plockas direkt och du bötfälls ordentligt.
Fjonsson skrev: ↑fre 08 feb 2019, 16:04
Du förstår väl skillnaden mot att matcha skyltar inom synhåll med var bilen egentligen borde befinna sig enligt din dosa?
Exakt så fungerar systemet i Tyskland, kameran läser skylten, skickar ett meddelande mot dosan i bilen som svarar med hastighet/position/fordonsdata som matchas i realtid för att du inte ska kunna fuska.
Eftersom körd rutt och fordonsdata skickas in till det centrala datacentret där skatten räknas ut så kan man differentiera på plats, tid, sträcka, fordonstyp, vikt, mijöklass, antal axlar, osv.och man kan med en knapptryckning ändra skatten, som nu när man lade till kilometerskatt på riksvägarna också. I början var det bara motorvägar.
Japp, så det går väldigt mycket fortare än man tror, system är fullt i drift i Tyskland sedan en tid tillbaka och all övervakning sker i realtid. Tycker det är tråkig attityd att beskylla mig för att vara en foliehatt som har konspirationsteorier att det skulle byggas sådana här system i framtiden, när systemen redan är klara och i drift sedan lång tid tillbaka.
Tekniken är på plats, i drift och kan enkelt omfatta även personbilar om man ösnkar, det hänger bara på vad våra politiker klubbar härnäst.
Ingen fartkamera utan en övervakningsstople som kollar din dosa när du kör förbi.
Finns även som mobil enhet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.