- fre 08 feb 2019, 20:17
#1298015
Hej
Min dotter har en Volvo C30 1.8.
I december körde hon bilen, parkerade över natten, och morgonen efter vader bilen helt död. Noll i batteriet. En kompis till henne hämtade ett nytt batteri och allt verkade fungera.
Hon var förbi mitt garage samma kväll, och när jag testade med multimetern laddade den mellan 14,6-14,8. Jag kan i princip noll om bilel, men dom siffrorna stämmer bra med vad jag har lärt mig. Jag satte hennes gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,2 volt, så jag utgick ifrån att det var batteriet som var slut då bilen nu fungerade bra och verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen sedan några veckor före det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.
I helgen ringde hon och hade blivit stående och bilen hade noll ström. Allt fungerade bra för att plötsligt bara dö. Snöoväder och ingen bärgare så jag och kompisen tog med det gamla batteriet och åkte till platsen. Batteriet var mycket riktigt stendött, inte ens taklampan lyste. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.
Stoppade tillbaka det gamla batteriet och startade upp bilen. Allt såg ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Vi kom halvvägs och så tändes en varningslampa "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdog. Bogserade den till kompisen.
Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och den laddar runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickade något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dog. Sedan luktade det bränt men han hittar inte var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.
Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?
På hojen brände jag ett batteri när regulatorn pajade exempelvis. Men på den är alternatorn och regulatorn separata, och på bilen är väl allt inbyggt i generatorn?
Tacksam för alla tips!
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Min dotter har en Volvo C30 1.8.
I december körde hon bilen, parkerade över natten, och morgonen efter vader bilen helt död. Noll i batteriet. En kompis till henne hämtade ett nytt batteri och allt verkade fungera.
Hon var förbi mitt garage samma kväll, och när jag testade med multimetern laddade den mellan 14,6-14,8. Jag kan i princip noll om bilel, men dom siffrorna stämmer bra med vad jag har lärt mig. Jag satte hennes gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,2 volt, så jag utgick ifrån att det var batteriet som var slut då bilen nu fungerade bra och verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen sedan några veckor före det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.
I helgen ringde hon och hade blivit stående och bilen hade noll ström. Allt fungerade bra för att plötsligt bara dö. Snöoväder och ingen bärgare så jag och kompisen tog med det gamla batteriet och åkte till platsen. Batteriet var mycket riktigt stendött, inte ens taklampan lyste. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.
Stoppade tillbaka det gamla batteriet och startade upp bilen. Allt såg ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Vi kom halvvägs och så tändes en varningslampa "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdog. Bogserade den till kompisen.
Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och den laddar runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickade något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dog. Sedan luktade det bränt men han hittar inte var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.
Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?
På hojen brände jag ett batteri när regulatorn pajade exempelvis. Men på den är alternatorn och regulatorn separata, och på bilen är väl allt inbyggt i generatorn?
Tacksam för alla tips!
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
/Strömma