Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298620
Jag har en Volvo V70N 2,4T AWD 2002 där stötdämparen höger bak la av från den ena dagen till den andra, den gick alltså från att vara utan anmärkning till att vara helt verkningslös. En stötdämpares liv är sällan så glamoröst och de brukar få svårare och svårare att leverera så som den gjorde när den var ny, men att bara plötsligt ge upp på detta sätt!?
Det finns inget läckage, den var inte utsatt för något speciellt. Körde som vanligt med den och ställde den i garaget under natten, nästa dag så var stötdämparen död! Det finns inte en tillstymmelse till dämpning, det enda som håller emot numera är fjädern.
Hur vanligt är det här egentligen, jag har aldrig varit med om eller ens hört talas om att en stötdämpare ger upp på detta sätt!?
#1298622
Dämpare vet jag inte, men jag hade för många år sen en S40 MY04.
Den stod still en vecka när jag var på semester, när jag kom hem och flyttade bilen gick två fjädrar rakt av helt utan förvarning.
#1298630
Det har hänt mig några gånger. Hastigt och lustigt har gasen försvunnit. Oljan är kvar, men gör föga nytta utan gastrycket.

Ibland har dom fryst och blivit stumma också, men det har varit rena oljedämpare.

Det är länge sedan (20år kanske) , men det har hänt.
#1298642
MickeM skrev: tis 12 feb 2019, 08:18 Det har hänt mig några gånger. Hastigt och lustigt har gasen försvunnit. Oljan är kvar, men gör föga nytta utan gastrycket.

Ibland har dom fryst och blivit stumma också, men det har varit rena oljedämpare.

Det är länge sedan (20år kanske) , men det har hänt.
Det där hände mig också för typ 22-23 år sedan, alla fyra dämparna frös för mig, fyra nya oljedämpare från Biltema som var bytta bara någon dag tidigare. Jag var måttligt glad när jag tog kontakt med deras kundtjänst vill jag lova...
#1298671
Av vad jag kunde se när jag la mig under bilen lite snabbt så är det vanliga gasdämpare, då gasen har väl läckt ut helt enkelt!
Men tycker att det skedde väldigt snabbt mot vad jag varit med om tidigare.

Har läst mig till nu att det inte är så "bara" att byta dämparna på en awd, det är tydligen ett helt fjäderben man måste lossa och ha ut innan dämparen kan bytas...

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]