Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomtsmek
#1298584
Har provat att lossa alla jordpunkter och rengjort dessa med oxidlösare. Tyvärr resultatlöst. Är det någon som vet vilka bränsleboxar man vågar prova i bilen utan att riskera total katastrof? Jag har en som heter *954 på slutet i en annan bil. Är det någon mening att plocka över den??
av sicnarf
#1298621
Förresten, har du dubbelkollat kamrem, fördelare, rotor, tändkablar? Har du komptestat? När den går på startgas, fortsätter den gå med startgas? Eller bara en tändning liksom?
av Tomtsmek
#1298628
Har bytt stift, kablar, rotor och fördelarlock. Gnistan är fin och blå-vit till färgen. När jag trycker in startgas i vacuumanslutningen på insuget så går motorn sålänge jag förser motorn med gas så att säga. Kan tändboxen trots detta vara defekt? Ska testa med 954-boxen ikväll och se ifall det händer något. Provade även att spruta i oxidlösare i tändningslåset igår, men det gav inget resultat. Tack för stöttningen! :-)
av sicnarf
#1298749
Jag börjar misstänka din pump kan vara kass. Du har 3.2 bar tryck säger du men den kanske inte funkar rätt ändå. Har du testat samla bränslet i en flaska vid bryggan för att se det verkligen pumpar en stund? Har hört folk som har haft hål i tank röret osv och det har sugits luft.
av Tomtsmek
#1298758
En tanke med dålig bränsleledning/ledningsbrott förstås men pumpen och filtret är iallafall nya båda två. Borde inte spridarna öppna och släppa ut något bränsle även om pumpen inte ger tillräckligt flöde? Jag får åtminstone ett ordentligt flöde om jag sätter en slang med däckventil på railens mätuttag. Blir gråhårig på detta...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298896
Spridar/avstörningsreläet ska ju "släppa på" spänning på spridarna när motorn "går runt". Sedan jordas spridarna genom bränsleboxen i skruvarna som fäster bränsleröret mot insuget. Just dom kablarna som jordas i insuget kan vara "dåliga" mellan kabel och kabelsko. Efter spridar/avstörningsreläet går ju strömmen till spridarna (genom motstånden). Sitter ju även en kopplingsplint mellan spridarna och motstånden. Men efter spridarna i kabelhärvan sitter en kopplingspunkt där kablarna "går ihop" till en kabel innan den går till boxen. Just denna kopplingspunkt kan det bli dålig kontakt i och då öppnar inte spridarna fast det är spänning fram. Denna kopplingspunkt sitter i kabelhärvan efter spridarna i motorrummet. Syns tydligt på denna bild.
lh24.JPG
lh24.JPG (243.85 KiB) Visad 641 gånger
2/12 är spridar/avstörningsreläet
20/15 är motstånden
C/50 är kopplingsplinten
8/6-9 är spridarna
Mellan spridarna och 18 på bränsleboxen ser man på andra scheman kopplingspunkten som ett litet "hjul"
av Tomtsmek
#1298898
Tack för svaret! Väldigt uppskattat med bilden, betydligt enklare att följa än mitt gamla Haynes-schema. Ska testa att spraya kontaktspray i motståndets kopplingsplint till kvällen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298906
Glöm inte att kolla kopplingspunkten i kabelhärvan bara, den ser man ju inte om man inte "öppnar" kabelhärvan. Har för mig jag läst att Volvo rekommenderar att man lödder kablarna i kabelskorna på insuget
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]