Spridar/avstörningsreläet ska ju "släppa på" spänning på spridarna när motorn "går runt". Sedan jordas spridarna genom bränsleboxen i skruvarna som fäster bränsleröret mot insuget. Just dom kablarna som jordas i insuget kan vara "dåliga" mellan kabel och kabelsko. Efter spridar/avstörningsreläet går ju strömmen till spridarna (genom motstånden). Sitter ju även en kopplingsplint mellan spridarna och motstånden. Men efter spridarna i kabelhärvan sitter en kopplingspunkt där kablarna "går ihop" till en kabel innan den går till boxen. Just denna kopplingspunkt kan det bli dålig kontakt i och då öppnar inte spridarna fast det är spänning fram. Denna kopplingspunkt sitter i kabelhärvan efter spridarna i motorrummet. Syns tydligt på denna bild.
lh24.JPG (243.85 KiB) Visad 641 gånger
2/12 är spridar/avstörningsreläet
20/15 är motstånden
C/50 är kopplingsplinten
8/6-9 är spridarna
Mellan spridarna och 18 på bränsleboxen ser man på andra scheman kopplingspunkten som ett litet "hjul"