Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1298450
Hej

Min kupé fläkt i min bil den har havererat totalt nu........Så tillsvidare tills jag fått lösa Problemet med ett kupé fläkts byte Så har jag hittat en mindre 12V driven kupé värmare hos Biltema som en nödlösning för att kunna hålla framrutan fri från imman........ Men det är bara ett litet problem & det är Säkringen som går till det 12V Cigarett tändare uttaget i bilen........för Den säkringen ligger på 8A & Om jag nu har räknat ut rätt Dvs hur mycket belastning som en 8A säkring klarar av innan den bränner av........Så klarar 8A Max 96 Watt belastning & den här kupé värme fläkten ligger på 130 Watt när den är igång........Så är det någon som har en smart lösning på mitt problem......Tack på förhand......

Mvh Peter
Screenshot_2019-02-10-04-00-40.jpeg
Screenshot_2019-02-10-04-00-40.jpeg (60.15 KiB) Visad 2399 gånger
Mvh Peter

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1298503
Dra en ny kabel från batteriet (eller eventuell förgrening) och sätt en 16A säkring på den kabeln istället och skarva sladden från kupévärmaren. Lycka till mvh.
Användarvisningsbild
av maccus
#1298507
volvo2451977 skrev:Dra en ny kabel från batteriet (eller eventuell förgrening) och sätt en 16A säkring på den kabeln istället och skarva sladden från kupévärmaren. Lycka till mvh.
Okej
jag misstanke nästan att den 8A säkringen som sitter i bilen att den var i klenaste laget........Men då kan jag ju köpa en 98 kr fläkt till & koppla in dubbla fläktar & säkra upp med en 30 A säkring på + Kabeln & använda 2,5 kvm + kabel från batteriet detta borde ju funka bra BildBild eller vad tror du ??

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1298528
Ser inte varför det inte borde funka, men personligen hade jag dragit 2 kablar till vardera istället för en grov till båda kupévärmarna om man nu måste ha 2st. Men det är bara för att det är lättare enligt mig att ta vanliga kablar och det faktum att det borde bli lättare att felsöka om det blir nåt fel framöver.
Användarvisningsbild
av maccus
#1298546
sicnarf skrev:Jag hade en sån från Biltema för 10 år sedan. Vet dock inte effekten. Jag körde den på cig uttaget utan problem.
Effekten ligger på 130 Watt belastning Men säkringen för Cigarett tändare uttaget är på 8A......8A x 12V det blir en maximal belastning på 96 Watt så säkringen på 8A klarar inte av det......

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1298554
volvo2451977 skrev:Ser inte varför det inte borde funka, men personligen hade jag dragit 2 kablar till vardera istället för en grov till båda kupévärmarna om man nu måste ha 2st. Men det är bara för att det är lättare enligt mig att ta vanliga kablar och det faktum att det borde bli lättare att felsöka om det blir nåt fel framöver.
Du har en poäng i det Bild Men som sagt........ det är bara en liten akut nödlösning tills jag har fått byta ut kupé fläkten i bilen......det är inte så jävla roligt att stå i ett fuktigt Kall garage utan tillgång till någon ström för belysning/värme & samtidigt ha 3 stycken Diskbråck nere i ländryggen som gör djävulskt ont i vissa kropps ställningar......

Mvh Peter

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1298557
Förstår det men då räcker det väl med en fläkt? Å då är det ju bara dra en provisorisk kabel genom torpedväggen så funkar ju det sen. Egentligen kan du strunta i säkringen om du inte känner att du orkar skarva på en, det är lixom en 98kronors fläkt vi snackar om som dessutom inte ska sitta kvar Mvh.
Användarvisningsbild
av maccus
#1298693
volvo2451977 skrev:Förstår det men då räcker det väl med en fläkt? Å då är det ju bara dra en provisorisk kabel genom torpedväggen så funkar ju det sen. Egentligen kan du strunta i säkringen om du inte känner att du orkar skarva på en, det är lixom en 98kronors fläkt vi snackar om som dessutom inte ska sitta kvar Mvh.
Okej men det sitter faktiskt en 15A flatsäkring integrerad i kupé fläkten redan såg jag nyss när jag kollade lite mera noga så jag drar bara fram 2 st kablar fram till batteriet BildBild
_20190212_122356.JPG
_20190212_122356.JPG (390.44 KiB) Visad 2323 gånger
Mvh Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1298704
maccus skrev:Hej

Min kupé fläkt i min bil den har havererat totalt nu........Så tillsvidare tills jag fått lösa Problemet med ett kupé fläkts byte Så har jag hittat en mindre 12V driven kupé värmare hos Biltema som en nödlösning för att kunna hålla framrutan fri från imman........ Men det är bara ett litet problem & det är Säkringen som går till det 12V Cigarett tändare uttaget i bilen........för Den säkringen ligger på 8A & Om jag nu har räknat ut rätt Dvs hur mycket belastning som en 8A säkring klarar av innan den bränner av........Så klarar 8A Max 96 Watt belastning & den här kupé värme fläkten ligger på 130 Watt när den är igång........Så är det någon som har en smart lösning på mitt problem......Tack på förhand......

Mvh Peter
Screenshot_2019-02-10-04-00-40.jpeg
Mvh Peter
Kostnaderna för en ny Bosch kupé fläkt inklusive jobbet att byta fläkten hos min Mekonomen bilverkstad som jag brukar anlita.......den Offertförfrågan landade på ca 10,000 - 10,500 kr för detta här jobbet BildBildBildBild

Mvh Peter

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]