Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av röd440volvo
Hej!!
jag har ett problem med en volvo 440 som inte vill starta, det finns ingen gnista..
jag har bytt : tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, tändspole samt att jag har mätt över svänghjulsgivaren (219ohm), stora jordflätan har jag lättat på och sprejat med 5-56.
Det är tvärdött vad ska jag fortsätta med. Jag läste något om en databox vid passagerarplatsen, kan det vara något hur kollar jag den? Eller finns det några andra idéer också.
tacksam för hjälp
mvh Calle
av Bj_
hej. en tanke som jag får är tändspolen. men kolla ALLA kontakter att det är bra kontakt, brukar ärja ganska bra.
av röd440volvo
Hej hej!
menar du kontakterna på tändspolen? -dessa har jag sprejat och kikat på.
av röd440volvo
Är det någon som vet hur man kan se om tändboxen är trasig på något sätt?
Användarvisningsbild
av Mr B
Min "dog" också för ett par år sen, det blev hemfärd på släp... På min hade tändspolen lagt av, jag provade med en från skroten och den funkar fortfarande. Vet ju inte om det är samma på din men det är samma symptom i alla fall...
av röd440volvo
hej, nej den har jag bytt och det funkade inte. har hört att det skulle kunna vara tändmodulen, men jag vet inte vart den sitter.någon som vet?
av Bj_
den brukar väl sitta med/under tändspolen. beroende på modell så är det 1 eller 2 uttag på tändmodulen.jag kanske är litee luddig men du kanske kan hitta den endå.
av röd440volvo
hej hej!!
ok, då har jag förvirrat bort mig, den trodde jag hette tändbox, och tändmodulen satt någon annanstans men det är samma sak men olika namn alltså?
ja där finns tre kontakter varav två används (en är tom) plus att det finns en till med bara en enkel "tåt" till.
vad kan bli fel här är det något man kan mäta eller undersöka?
tacksam för hjälpen.
av Bj_
jag tror det finns andra trådar här på forumet om hur man felsöker tändspole och tändmodul. har för mig det eftersom jag också haft elfel.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]