Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297148
Cotag skrev:
x74 skrev: mån 04 feb 2019, 10:19 Cotags ljud upptagning har nu nått holland :-D , för att hjälpa dom med dessa helvetes balansaxlar. :mad:
Använd chrome med översättning
Det lustiga är att en anv påstår att den nya axeln är släppt.
Olje förbrukning som många klagat på läser jag flertalet inlägg i utländska sidor att folk tycker den är alldeles för hög.
Och de föredrar 5w-30 olja och då minskar olje förbrukningen, och motorn blir mjukare.
Volvo har gett en och annan kund lite lätt huvudbry kan man lugnt säga. :ninja:

Skrolla ner i inlägget.

https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=80259

Edit la till whining noise balance shaft i mina ljudupptagningar för bättre träff.
Ja det var rackarns. :-D
Registrerade mig där. Kanske länkar till den här tråden.
Tycker jag du ska göra, hade med funderingar på det. tråden är ju lite snarlik med både olja och axlar, verkar som han sålde skiten och gick tillbaka till gamla femman med el.
Här hans olje tråd
https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=76691
#1297455
Cotag skrev: mån 04 feb 2019, 18:33
Gurrigurri skrev: mån 04 feb 2019, 14:26 Jag har en XC60 D4a 181hk som jag lyckats nästan få alla barnsjukdomar på. BLA dessa balansaxlar som viner. Dock har jag märkt att det händer bara ibland (pendlar 12mil dagligen med bilen)
Är det någon som har testat byta upp sig i viskositet på oljan ? Tittar åt 0W-30 alt 5W-30. Någon som testat byta?
Och Nej, Jag har inga garantier kvar på min bil. Bilar har gått 15500mil. Är det någon som hört eller har fått haveri på paketet ?
Är det konstaterat på verkstad att det är balansaxlarna? Tycker det verkar lite avvikande från alla andra här att ljudet är borta ibland. Lägg gärna upp ett tube-klipp om du orkar och vill.
Ja det är någon i tråden som fått bort en del av ljudet med en lite tjockare olja.
Nej det är inte konstaterat på verkstad. Är själv utbildad mekaniker arbetar dock inte som det idag. Har lyssnat på alla klipp på Youtube jag kan hitta och det är precis samma ljud. Har inte speciellt stort förtroende för verkstäderna runt här ikring gällande Volvo då jag frågade verkstaden om dom har fått en bra lösning på att bilen rycker i samband med EGR strul. Då hade dom inte hört att det finns något problem med ryckningar om inte bilen tänder lampa eller sätter felkod (som min)
#1298186
Efter läst denna tråden ska jag nog undersöka min V70 D4 2015 lite för har tyckt mig höra nått konstigt ljud i min också, dock endast när den är kall...
Detta med balansaxlarna antar jag uppkommer även när motorn är varm?
#1298323
Filmade min D4 Vea men är lite osäker om det är vinande ljud jag hör eller ej... Är ju inget jätteuppenbart men jag tycker mig nog höra nått.

Kunde inte filma runt vid motorn nu men ska nog försöka fixa en sån film också.

Vad tror ni spontant av dessa 2 halvdåliga klipp?




Passera 10000mil häromveckan skall tilläggas.
#1298326
Spontant skulle jag tro att det är balansaxelvinande ja, som du själv skriver är det inte fullt så framträdande som på en del andra bilar här..ännu. :-(
#1298384
Bytte precis in min V60 D4 VEA MY15, tillverkad 2014 och den hade gått 9500mil.
Har följt denna tråd de senaste dagarna och själv lyssnat på motorn, oavsett kall eller varm men nej, inget sådant ljud vare sig jag sitter inne i bilen eller står utanför.

Vad jag har läst mig till är att D3 VEA saknar balansaxel? Får väl hoppas att ”turen” fortsätter då nya bilen blev en V60 D3 VEA Classic R-Design MY18, tillverkad 201801.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1298646
Min V40 T3 VEA 2016 fick diagnosen dåliga balansaxlar på servicen den här veckan. Den låter som bilarna i denna tråden. Enligt meken på Bilia fanns det dock inga nya balansaxlar att beställa från Volvo förrän i juni/juli. Han trodde att de kanske håller på att jobba fram ett nytt paket?
Bilen har gått 3800 mil.
#1298679
V40T3 skrev: tis 12 feb 2019, 10:03 Min V40 T3 VEA 2016 fick diagnosen dåliga balansaxlar på servicen den här veckan. Den låter som bilarna i denna tråden. Enligt meken på Bilia fanns det dock inga nya balansaxlar att beställa från Volvo förrän i juni/juli. Han trodde att de kanske håller på att jobba fram ett nytt paket?
Bilen har gått 3800 mil.
Okej. Ja antingen jobbar de väl för att lösa problemet då eller så går det åt så många så de inte hinner med att leverera? :-/
#1298692
V40T3 skrev: tis 12 feb 2019, 10:03 Min V40 T3 VEA 2016 fick diagnosen dåliga balansaxlar på servicen den här veckan. Den låter som bilarna i denna tråden. Enligt meken på Bilia fanns det dock inga nya balansaxlar att beställa från Volvo förrän i juni/juli. Han trodde att de kanske håller på att jobba fram ett nytt paket?
Bilen har gått 3800 mil.
Tack för att du delar med dig. Såg att det är ditt första inlägg i forumet. La upp ditt inlägg i trådstarten.
Har du ork/lust så lägg gärna upp även ett tube-clip, finns en annan T3 i tråden som vi tycker av någon anledning låter "högre i fekvens" än vad som är vanligt bland andra motorer, kan vara intressant för jämförelse.
Hur såg det ut med goodwill från Volvo på detta för din del?
Med "nya" balansaxlar menar du "nya uppdaterade"? Eller man har kört slut helt på paket nu?
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 129
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]