Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298165
Hej. Har ett problem. Bilen startar alldeles utmärkt när den är kall. Men när den har vart i gång ett par minuter eller jag kört en sväng och jag sedan stänger av den och testar att starta den igen, då vill den inte. Startmotorn dör precis när den ska tända till. Väntar jag sen tills den har kallnat och testar igen, så startar den upp utan problem

Har testat att byta tempgivaren men det hjälpte inte. Har läst runt på lite olika forum men blir inte klok. En hade samma symptom som mig och han bytte fördelarlock, rotor, tändkablar och kabeln till spolen och då fungerade bilen som den skulle sen.

Någon?

Motorkod B 5252 S
#1298293
Som du beskriver det, är orsaken att den inte startar att startmotorn dör?

Varken tändkablarna, fördelarlocket eller temperaturgivaren kan inte få startmotorn att dö, så det kan du släppa isf.
Har du ens tändkablar och fördelarlock?
Riktigt tidiga 1999 kan ha dom kvar, annars har du direktverkande tändspolar.

Om startmotorn inte slår till, (eller dör plötsligt) kan det vara dålig kontakt på den lilla anslutningen på startmotorn.
Om man tar loss den och putsar den, blir det bättre isf. Man kan få byta flatstifthylsan.

Om startmotorn inte är orsaken, utan tuggar på fast motorn inte startar, kan det absolut vara fördelarlock och/eller kablar. (Om du har några)
#1298313
Jo, jag har fördelarlock och tändkablar.

Startmotorn slår till men den tuggar inte på utan den dör plötsligt. Den går ett par gånger sen slutar den. Men kan det vara startmotorn även om den fungerar som den ska när den är kall?

Ska kolla upp den lilla kabeln som du föreslog

Ska tillägga att jag fick i gång den en gång efter ett bra tag men då gick den ganska illa. Annars försöker startmotorn 2-3 gånger och sen dör. Testar man igen direkt efter, samma sak
#1298578
Håller med föregående.
Vevaxel och Kamaxelgivaren kan absolut ge startproblem.
Men startmotorn fungerar normalt då också.

Det som kan döda startmotorn under startförsök är som sagt
Batteriet
Strömanslutning
Startmotorn
Tändlåset

Startspärren. Fast troligen bara på nyare modeller.
En 1999 bryter den nog bara soppapumpen och startmotorn tuggar vidare.....

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]