Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1298286
Hej! Min motor (b230) ”läcker” nån stans misstänker ett luftläckage eller en vakuumläcka.

Luftläckage har jag för mig att man kan spruta på vatten och såpa på slangar/ där läckage kan uppstå så bildas det bubblor där läckan är, stämmer detta?

Har för mig att denna metod inte funkar på vakuumläckage, har hört att man kan spraya med ex startgas där en läcka kan vara och lyssna om tomgången går upp/ner, men att denna metod ska vara lite farlig iochmed att startgas är lättantändligt.

Finns det nått annat sätt som är mer ”säkert” att hitta en vacuumläcka än startspray?

Tack på förhand :-D
#1298356
Verkstäder använder ibland rök, men kanske kräver utrustning som inte är rimlig för oss amatörer.

Ibland kan man nå framgång om man arbetar i kompakt mörker med en liten lampa inuti det man felsöker.

På B230 finns egentligen inte så många ställen att leta efter vakuumläckor – det är egentligen bara insugspackningen, packningen mot spjällhuset och tätningarna för spridarna. Att byta dessa är inte särskilt svårt, och packningarna/tätningarna kostar inte mycket.

Det kan också dras tjuvluft genom diverse slangar som är kopplade till insuget, men det kollar man ju genom att plugga anslutningarna (typ sätta dit en kort bit slang som är pluggad i ena änden). Det problemet rår man ju ändå inte på med startgas.

Feljusterat eller kärvande spjällhus kan ge lite samma typ av problem som vakuumläckor.
#1298386
Jag är tror det är en vakuumläcka det är ett ljust ”högt” ljud. Alla luftslangar är kollade och läcker inte.

Om man vill se att en ex vakuumslang eller vakuumanslutning läcker skulle man inte kunna ta ett bloss av en pipa, ciggar, ciggarett osv och blåsa ut röken genom slangen och se om det pyster ut rök genom en anslutning eller nån annan stans?
#1298502
Skulle det inte gå att blåsa in rök i insuget med hjälp av ex en cigarr? Borde väll bli samma sak som en rökmaskin förutom att det kanske tar lite längre tid?

Och skulle det vara en vakuumslang borde det väll vara samma princip, blåsa i ena änden och se om det sipprar ut rök någon stans?

Skulle denna ”metod” funka tro?
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]