Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.
Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.
CarlJo skrev:Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.
Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
Kör: Volvo V60 D4 Momentum Edition aut -19
Tidigare: Volvo V60 D4 OR man -16
Tidigare: Volvo S40 2.4 aut -07