Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297440
Är det någon mer än jag som upplever att pilot assist småjusterar bilen hela tiden i sidled? Häromdagen gjorde den det såpass att frugan tyckte jag vinglade. Känns inte som en helt bra funktion om den inte ens kan hålla stadig kurs.

Borde vara senaste uppdateringen, bilen är xc60t8 my19. Uthämtad i fredags

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1297458
Fått samma kommentar, det är som att bilen är full.

Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.

Men den hade absolut kunna vara mjukare i sina rörelser, det håller jag med om :)
#1297468
jolerius01 skrev: ons 06 feb 2019, 08:48 Ja, den är otroligt svajig. Detta trots att man håller handen på ratten.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Antar att du försöker parera det och egentligen bara förvärrar det. Försöker du kompensera åt bara ett håll eller båda ?
#1297471
stevvee skrev:
jolerius01 skrev: ons 06 feb 2019, 08:48 Ja, den är otroligt svajig. Detta trots att man håller handen på ratten.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Antar att du försöker parera det och egentligen bara förvärrar det. Försöker du kompensera åt bara ett håll eller båda ?
Medvetet försöker jag inte parera, kan vara så att jag gör det omedvetet. Men jag reagerar på att handen rör sig som jag håller på ratten då PA används

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1297482
Jag tror inte att xc60 har senaste versionen av pilot assist..

Den har fortfarande PA2, medan nya v60 har PA3.

PA3 sägs ha blivit betydligt mjukare i sin styrning.

Dåligt väder, där linjerna inte syns så bra kan också spela in.
#1297484
Ilduce77 skrev:Jag tror inte att xc60 har senaste versionen av pilot assist..

Den har fortfarande PA2, medan nya v60 har PA3.

PA3 sägs ha blivit betydligt mjukare i sin styrning.

Dåligt väder, där linjerna inte syns så bra kan också spela in.
Är det mjukvaruuppdatering som vem som helst kan göra.. har för mig att jag läste nånstans att my19 skulle ha senaste PA

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1297495
CarlJo skrev: ons 06 feb 2019, 08:18 Fått samma kommentar, det är som att bilen är full.

Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.

Men den hade absolut kunna vara mjukare i sina rörelser, det håller jag med om :)
Händerna på ratten bör man ha men styra med behöver man inte göra. Det gäller bara att man vågar låta bilen ta kontrollen och inte håller emot med ratten. Visst, ibland håller bilen på och oscillerar lite men jag tycker Pilot Assist har blivit bättre och bättre med åren.
#1297525
Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.

Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.
CarlJo skrev:Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.
Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
#1297527
jolerius01 skrev:Är det någon mer än jag som upplever att pilot assist småjusterar bilen hela tiden i sidled? Häromdagen gjorde den det såpass att frugan tyckte jag vinglade. Känns inte som en helt bra funktion om den inte ens kan hålla stadig kurs.

Borde vara senaste uppdateringen, bilen är xc60t8 my19. Uthämtad i fredags

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Första gången min fru körde Volvo (då hon var färsk förare) så kom kaffekoppen upp efter typ 5-10 minuter. :D Då var det inte pilot assist som vinglade utan tydligen bakom spakarna... :p
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]