Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1304760
Det är ju för att toppeffekten inte klaras av.
Man behöver utjämna.

Med elbilar och V2G klarar man nog att öka på det lite. :)
#1304763
volvoc70cab skrev:När elen behövs som mest, så blir det så här !
Om det blir så kommer jag bli sjukt nöjd! Jag klarar runt 16-17 mil i motorvägsfart när det är -10. Skulle betyda att jag har över 26 mil sommartid!!

Fast nu har jag inte riktigt de förhoppningarna.. Som jag sett på andra ligger man på ca 20 mil i motorvägsfart vår/sommar/höst med en Leaf 40. Så alltså ca 20% lägre på vintern.

Kör man bara kortare resor där man hela tiden värmen kupén från minusgrader kan det säkert bli i stil med siffrorna i artikeln.. Men då behöver man ju inte så lång räckvidd heller...
Samma sak blir det ju med avgasbil om man kör mycket korta sträckor och ska värma upp bilen varje gång. (fast där får man, om man inte förvärmer, frysa ett tag innan det blir varmt... Elbil får man värme i rätt snabbt.)
#1304884
joel80 skrev: ons 13 mar 2019, 20:23 (fast där får man, om man inte förvärmer, frysa ett tag innan det blir varmt... Elbil får man värme i rätt snabbt.
Inget unikt med elbil, i vår BMW sitter det ett elektriskt värmeelement i värmepaketet så värmen kommer direkt.

NyTek Artikeln är ytterligare ett bevis på att detta är Sverige och inte Kina.

"Avsikten med Nordsydpaketet är att sex av de elva stamnätsledningar som korsar gränsen mellan elprisområde 2 och 3 ska bytas ut. Gränsen går ungefär mellan Gävle och Lofsdalen och är en känd flaskhals i stamnätet....
...År 2040 väntas hela paketet vara genomfört."


Att bygga ut lite ledning tar 22 år, Det är ju ingen raketforskning, det är ju bara det administrativa som tar tid. Ska vi nu elektrifiera allt från bilar till masugnar får vi nog se till att få lite fart på arbetet.

När jag har jobbat i Kina bruka det låta så här. "I förra veckan blev ett problem känt i infrastrukturen. Denna veckan tog vi fram en handlingsplan, Nästa vecka startar bygget. " Tex har Kina byggt mer motorvägar på ett enda år än vad som finns totalt i hela England. :-o

Jag efterlyser lite mera action och mindre utredningar.....
#1305065
Enklare med handlingskraft när man lever i en diktatur eller liknande styre.. Man behöver inte riktigt bry sig om man tar över andras egendom, flyttar lite folk som bor "fel" eller ha någon miljöplan eller överklangningsrätt och inga offentliga upphandlingar.
Klart många saker skulle kunna göras mycket effektivare än idag, men vissa delar i demokratiska processer tror jag vi nog gärna behåller och inte riktigt vill ha det som i Kina.

Men istället för 20 år för nya ledningar kanske man skulle kunna få ner det till några år utan att tulla på demokratin.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]