Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Fjonsson skrev:Det finns en lag på att utrustningen ska finnas för att kunna spåra en bil vid behov av hjälp. Det är som du säkert förstår ganska långt från att läsa av och registrera var bilen används i realtid. Det är inte en övervakning man bara kan införa.
Jag har inte läst lagkravet. Menar du att det krävs att bilen ska vara uppkopplad och positionerad hela tiden?
Nej den skickar positionen vid 1 tillfälle, inte kontinuerligt. Sen om den kan göra det är en annan sak. Protokollet som är standardiserat kräver bara att utrustningen kan skicka position när airbag löser ut.
av osla
tur man har skattebefriade bilar som går att köra på spillolja och fritös olja, och är absolut INTE miljövänligt. ska staten jävlas så kommer jag jävlas tillbaka bara för att jag kan. och billigt blir det, olja får man ju lite varstanns. sen verkar dom tagit bort avgas proven på gamla dieslar äldre än 92, så man behöver inte ens köra på ren diesel under bes
Användarvisningsbild
av Derank
visst blir det billigt, mek vilket jävla mek och fara runt och tigga spillolja, hade själv en spilloljebrännare i garaget jag hyrde för 18år sedan, på den tiden skulle alla ha sådannadära luftvärmepumpar och ut med oljetanken, for runt och skar ner tankar för 1000sek kubiken + att jag fick ta reda på eldningsoljan, visst blev det billigt , men det var mycket jobb. nä, idag betalar jag för det utan att blinka.

Jag orkar lixon inte snåla mig genom livet
av FreddanNo1
jo jag tackar, skall de punktmarkera stackars medborgare igen?

Minns på 80 talet. Mina släktingar som hade bonngård hade en Golf diesel och en 740 diesel. 740n var rätt cool en mullrande 6:a som var urstark, men klent med hästar.
De kopplade ur och sedan i vajern på något sätt till kilometerräknaren på Golfen och slapp det mesta av skatten.
På den tiden gjorde många korta lustresor till Danmark över många helger och åt gott på en Kro. Det var främst för att det var trevligt och billigt. Sedan passade man på att handla billig mat och annat i Danmark där allt var billigare än i Sverige. I hamnen i Sverige stämplade de ut kilometerräknaren och sket i att stämpla in sedan när de kom tillbaka. Nästa trip stämplade de inte ut, med stämplade in när de kom till Sverige igen. Släpp skatten i några månader alltså.
På den tiden var skatterna och priserna skyhöga och det var egentligen för att kunna göra något mer än att bara överleva.
Idag är det annorlunda, knappt någon ränta, lägre skatter och billiga bilar, speciellt beg. bilar får man nästan gratis idag. Det är bättre idag!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: lör 02 feb 2019, 18:38
Fjonsson skrev:Det finns en lag på att utrustningen ska finnas för att kunna spåra en bil vid behov av hjälp. Det är som du säkert förstår ganska långt från att läsa av och registrera var bilen används i realtid. Det är inte en övervakning man bara kan införa.
Jag har inte läst lagkravet. Menar du att det krävs att bilen ska vara uppkopplad och positionerad hela tiden?
Nej den skickar positionen vid 1 tillfälle, inte kontinuerligt. Sen om den kan göra det är en annan sak. Protokollet som är standardiserat kräver bara att utrustningen kan skicka position när airbag löser ut.
Exakt, men att lägga till ytterligare ett meddelande i protokollet så bilen också skickar över sträcka o plats är ju minimalt jobbigt om man jämför med att skicka upp ett nytt globalt positioneringssytem av satteliter.

Man har ju 10 år på sig också för att speca upp meddelandet, för man kommer inte börja kilometerskatta innan tillräckligt många har bytt till nya bilar
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra? Hur ser prislistan ut och på vilka kriterier bestäms den.
Dagens trängselskatter är ju något liknande men i betydligt mindre skala.
Tror du det bara är att börja registrera?
av osla
Derank skrev:visst blir det billigt, mek vilket jävla mek och fara runt och tigga spillolja, hade själv en spilloljebrännare i garaget jag hyrde för 18år sedan, på den tiden skulle alla ha sådannadära luftvärmepumpar och ut med oljetanken, for runt och skar ner tankar för 1000sek kubiken + att jag fick ta reda på eldningsoljan, visst blev det billigt , men det var mycket jobb. nä, idag betalar jag för det utan att blinka.

Jag orkar lixon inte snåla mig genom livet
nä visst hade jag också betalat och gör idag. men ska bränslet börja närma sig 20 kr l plus kilometerskatt så vete fan om jag är så sugen på sponsra dom i regeringen. för inte fan får vi ut något av det, vi får fortsätta nöta på våra dåliga vägar mm medans höjdarna plockar ut ännu högre löner utan att göra något. bara se hur det blev efter valet, alla i regeringen och runt omkring blev ju arbetslösa, men nog fan hade dom full lön, vilka andra hade det fungerat för?
Användarvisningsbild
av SvenB
@osla, Jag är en optimist, oftast. Jag tror inte att det blir full skatt på bränsle, och kilometerskatt. Utan den nuvarande bränsleskatten reduceras om det införs kilometerskatt. Givetvis inte fullt ut, det vore för optimistiskt. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev: tis 05 feb 2019, 11:04 @osla, Jag är en optimist, oftast. Jag tror inte att det blir full skatt på bränsle, och kilometerskatt.
Nu får ni hålla reda på en sak. Nya "Kilometerskatten" är ju inte bara per körd kilometer, utan också var, när och hur du kört.

Målet är ju kunna skrota alla fasta, inflexibla och ruggit dyra portaler som står vid Stockholms och Göterborgs ínfarter och som dessutom kräver ombyggnad av gatunätet för att kippa av bakvägar.

Med sattelitbaserad kilomterskatt kan man ju flytta över alla trängselavgifter dit. Och vips kan varenda byhåla skapa sin egen trängselavift. Bara att lägga upp ett nytt geofence i datorn. (Regeringen ska väl godkänna också så klart.)

Men det gör ju att man vill ha systemet i alla bilar, inte bara på elbilar. Och att det delvis kommer uppepå dagens bränsleskatt, precis som trängselskatten gör redan idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: mån 04 feb 2019, 16:26 Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra? Hur ser prislistan ut och på vilka kriterier bestäms den.
Dagens trängselskatter är ju något liknande men i betydligt mindre skala.
Tror du det bara är att börja registrera?
Självklart blir det en massiv debatt. Man kommer anföra argument som Global Uppvärming, Miljö, Terrorhot, Social rättvisa, Norrlandstöd. osv som argument för att införa.

Sen kör man stegvis så folk vänjer sig, som momsen som man lovade dyrt och heligt skulle vara runt någon procent och bara tillfälligt till ekonomin stabiliserat sig igen i förra århundradet. Det vet vi hur det gick sedan.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]

Pipande styrväxel.

Det piper från styrväxeln hela tiden, […]