Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296002
Öppna dörren och håll i den när du varvar upp till vibrationerna så känns det mer men det beror ju på att dörren hänger fritt såklart.
Kan va att jag inbillar mig att det vibrerar vid körning.


/M
#1296006
Magnus-B skrev: ons 30 jan 2019, 20:39 Öppna dörren och håll i den när du varvar upp till vibrationerna så känns det mer men det beror ju på att dörren hänger fritt såklart.
Kan va att jag inbillar mig att det vibrerar vid körning.


/M
Inte testat med dörren öppen. Både mörkt och mindre ibjudande väder. Ska ha bilen på dagtid imorgon så då ska jag öppna både motorhuv och dörr och kolla, lyssna och känna..
#1297042
Har testat med dörren öppen och då märks vibrationerna tydligare. Men i alla fall det jag har på min får anses vara naturligt för en fyra. Är ju inget som märks på tomgång eller under körning. Antar att balansaxlarna är en kompromiss med vilka vibrationer man vill balansera ut och i vilket varvtal. Och varva obelastat är nog inget man prioriterat. Och jag tror inte vi märkt det om det inte var för problemet med vinande balansaxlar som gör att vi lyssnar och känner väldigt kritiskt.
#1297055
Cotags ljud upptagning har nu nått holland :-D , för att hjälpa dom med dessa helvetes balansaxlar. :mad:
Använd chrome med översättning
Det lustiga är att en anv påstår att den nya axeln är släppt.
Olje förbrukning som många klagat på läser jag flertalet inlägg i utländska sidor att folk tycker den är alldeles för hög.
Och de föredrar 5w-30 olja och då minskar olje förbrukningen, och motorn blir mjukare.
Volvo har gett en och annan kund lite lätt huvudbry kan man lugnt säga. :ninja:

Skrolla ner i inlägget.


https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=80259

Edit la till whining noise balance shaft i mina ljudupptagningar för bättre träff.
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
#1297071
Har haft min MY16 V60 D4 hos Volvo här i Frederikshavn/Danmark - Den har gått 6.500 mil och är ute av garanti. Volvo vil ge 80% av omkostningarne til byttet av balansaxlerne, men dette får göres innom 10 dagar efter man frågar, annars kan man få annen procentsats näste gång :-( Tyckar inte det är fair, när dom vet at det kommar en ny version under dette året :-/

Skal man byta nu til en ny sats, som man vet inte funkar 100% eller kanske vänta med risken at man själv får betale mer?

Får ursäkta mit dårlige svensk. Hoppas att ni vet vad jag mener? ;-)

Mvh,
Kristian
#1297073
De ska byta kostnads fritt, jag skulle stämma Volvo annars. Sen kan man undra varför 80% då kan de väl ta hela kostnaden. Ibland undrar jag om Volvo ens vill ha nöjda kunder. De har sjunkit så djupt i min tilltro.
#1297094
Jag har en XC60 D4a 181hk som jag lyckats nästan få alla barnsjukdomar på. BLA dessa balansaxlar som viner. Dock har jag märkt att det händer bara ibland (pendlar 12mil dagligen med bilen)
Är det någon som har testat byta upp sig i viskositet på oljan ? Tittar åt 0W-30 alt 5W-30. Någon som testat byta?
Och Nej, Jag har inga garantier kvar på min bil. Bilar har gått 15500mil. Är det någon som hört eller har fått haveri på paketet ?
#1297141
kristianmann skrev: mån 04 feb 2019, 12:52 Har haft min MY16 V60 D4 hos Volvo här i Frederikshavn/Danmark - Den har gått 6.500 mil och är ute av garanti. Volvo vil ge 80% av omkostningarne til byttet av balansaxlerne, men dette får göres innom 10 dagar efter man frågar, annars kan man få annen procentsats näste gång :-( Tyckar inte det är fair, när dom vet at det kommar en ny version under dette året :-/

Skal man byta nu til en ny sats, som man vet inte funkar 100% eller kanske vänta med risken at man själv får betale mer?

Får ursäkta mit dårlige svensk. Hoppas att ni vet vad jag mener? ;-)

Mvh,
Kristian
Tack för att du delar med dig, lägger en länk till ditt inlägg i trådstarten, blir vi tillräckligt många så kan det kanske bli någon ändring på hur Volvo hanterar goodwill i detta framöver. Har du tid/or så lägg gärna upp ett tube-klipp också.
Andra forummedlemmar har valt att byta innan garantitiden gått ut trots man vet att även det nya paketet är undermåligt. Hur du ska gör är svårt att råda.
#1297144
Gurrigurri skrev: mån 04 feb 2019, 14:26 Jag har en XC60 D4a 181hk som jag lyckats nästan få alla barnsjukdomar på. BLA dessa balansaxlar som viner. Dock har jag märkt att det händer bara ibland (pendlar 12mil dagligen med bilen)
Är det någon som har testat byta upp sig i viskositet på oljan ? Tittar åt 0W-30 alt 5W-30. Någon som testat byta?
Och Nej, Jag har inga garantier kvar på min bil. Bilar har gått 15500mil. Är det någon som hört eller har fått haveri på paketet ?
Är det konstaterat på verkstad att det är balansaxlarna? Tycker det verkar lite avvikande från alla andra här att ljudet är borta ibland. Lägg gärna upp ett tube-klipp om du orkar och vill.
Ja det är någon i tråden som fått bort en del av ljudet med en lite tjockare olja.
#1297146
x74 skrev: mån 04 feb 2019, 10:19 Cotags ljud upptagning har nu nått holland :-D , för att hjälpa dom med dessa helvetes balansaxlar. :mad:
Använd chrome med översättning
Det lustiga är att en anv påstår att den nya axeln är släppt.
Olje förbrukning som många klagat på läser jag flertalet inlägg i utländska sidor att folk tycker den är alldeles för hög.
Och de föredrar 5w-30 olja och då minskar olje förbrukningen, och motorn blir mjukare.
Volvo har gett en och annan kund lite lätt huvudbry kan man lugnt säga. :ninja:

Skrolla ner i inlägget.

https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=80259

Edit la till whining noise balance shaft i mina ljudupptagningar för bättre träff.
Ja det var rackarns. :-D
Registrerade mig där. Kanske länkar till den här tråden.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 129

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]