Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gammal S80 som går som en dröm. I det stora hela problemfri genom åren men nu håller centrallåset på att ge upp. En irriterande detalj på en annars mycket bra bil.

1. För ett par år sedan började bilen falsklarma. Säkerligen batteriet i sirenen som börjat läcka. Efter ett tag slutade larmet fungera helt,

2. Fjärrlåsningen blir segare och segare. Fungerar ibland och ibland inte. Till slut lägger den av helt.

3. Låst med nyckel senaste året men nu är det bara förardörren som låses. För att låsa övriga dörrar trycker jag på låsknappen på dörrsidan innan jag går ur bilen och låser sedan med nyckel.

Frågor:

1. Om sirenen lägger av, slutar fjärren också att fungera då eller vad kan vara problemet (fjärr har nya batterier).

2. Någon som vet hur givaren vid förardörren som känner av låsning ser ut/fungerar? Centrallåset fungerar ju med den invändiga knappen men inte vid låsning med nyckel.

Alla tips, idéer och förslag mottages varmt :-)
Fyrkrafsarn skrev:Gammal S80 som går som en dröm. I det stora hela problemfri genom åren men nu håller centrallåset på att ge upp. En irriterande detalj på en annars mycket bra bil.

1. För ett par år sedan började bilen falsklarma. Säkerligen batteriet i sirenen som börjat läcka. Efter ett tag slutade larmet fungera helt,
Hur vet du att det inte fungerar? Även om sirenen inte gapar så kan larma funka perfekt ändå.
2. Fjärrlåsningen blir segare och segare. Fungerar ibland och ibland inte. Till slut lägger den av helt.
Kanske bara lite rengöring av vissa länkar i dörrsidan?
3. Låst med nyckel senaste året men nu är det bara förardörren som låses. För att låsa övriga dörrar trycker jag på låsknappen på dörrsidan innan jag går ur bilen och låser sedan med nyckel.

Frågor:

1. Om sirenen lägger av, slutar fjärren också att fungera då eller vad kan vara problemet (fjärr har nya batterier). Fjärren funkar ändå.

2. Någon som vet hur givaren vid förardörren som känner av låsning ser ut/fungerar? Centrallåset fungerar ju med den invändiga knappen men inte vid låsning med nyckel. Microbrytare i låskistan,man byter oftast låskistan i sin helhet.

Alla tips, idéer och förslag mottages varmt :-)
Du behöver oftast inte byta sirenen men väl demontera den och såga 1mm runt om för att dela den. Ta bort batteriet o sätt ihop med silicon och montera. Har gjort detta på mina egna samt kompisars volvos. Funkar om inte kretskortet i sirenen är alltför bränt av läckande batteri.
Fungerar andra fjärren bättre?

Batteriet i larmsiernen har absolut inget med mottagning av signalen från fjärren att göra.
Det är ett backupbatteri, så inte larmet ska tysta om man fimpar batteriet.

Funderar på att ta bort mitt eget i förebyggande, men har inte kommit mig för ännu.
Batteriet sitter ovanför kretskortet, och förr eller senare läcker batteriet....
Då går kretskortet åt he.

En bekant kör sin XC90 helt utan siren i väntan på ny.
"Larm, service erfodras" i färdatorn vid varje start, men fjärrlåset fungerar ändå.
Jag har samma åsikt som MickeM, batteriet i larmsirenen påverkar inte fjärrlåsningen. Däremot kan micro-switcharna i förardörrens låskista blockera fjärrlåsningen. Jag hade detta fel på min 2002 V70 och det avhjälptes genom att rengöra microswitcharna. Att få ut låskistan ur dörren var bara det ett projekt och sen tillkom jobbet att få isär låskistan som är ihopnitad... Mitt råd är att istället köpa en ny låskista eller byta till en begagnad från en nyare bil(my04 och nyare).

Fick sedan efter 6 månader problem med passagerardörren, knappen åkte inte ner vid låsning. Upptäckte då att när DeadLock går in efter en minut, så låstes passagerardörren iallafall. Så det felet fick vara kvar tills bilen såldes.
Jag hakar på Hasse53. Mitt fel kanske har beröring även om det är en annan bilmodell.
Min låskista i förardörren var trasig/slut (?) Det gick inte att låsa med fjärrdosan. Jag fick låsa övriga dörrar inifrån och låsa framdörren med nyckeln. I och med att styrdatorn inte fick någon signal från förardörren att den var stängd (för det var den) så släcktes aldrig innerbelysningen i bilen. Jag fick tejpa över svart plast från en sopsäck för att kunna köra när det var mörkt. Samtidigt hade jag ju ett konstant felmeddelande i instrumentdisplayen att framdörren inte var stängd. Innerbelysningen slocknade på normalt sätt ungefär en ½ minut efter att man hade låst (med nyckel) och lämnat bilen.
Ny låskista med jobbet på verkstad kostar ca 3000 kr. Enbart ny låskista om man gör det själv kostar i runda tal 1500 kr. Kanske att moms tillkommer? Jag minns inte riktigt för detta utfördes i samband med en schemalagd service och då blev det ju flera kostnader totalt. Men bli inte förskräckt om det tillkommer moms på låskistan.
Jag kan tillägga att jag har fått byta 3 låskistor under årens lopp. Det är ett standardfel.
Volvo V70 2.0F -08.
Trasiga låskistor kan alltså uppträda med konstiga följdfel i dörrar, larm och centrallås.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]