Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297020
Det finns flera varianter på hur man kan göra. Något speciellt verktyg behövs väl egentligen inte. Att dra i ett par träskruvar och sedan dra i dem med tång har funkat för mig. Kom ihåg också att den yttre ringen som ligger an mot toppen ska man inte ha någon olja på, men insidan som ligger emot kamaxeln ska man ha lite olja på
#1302256
Hejsan
Tänkte svara tillbaka efter det att Volvo felsökt och hittat felet. Det var luftmassemätaren som var trasig , för när de kopplade bort den så gick bilen som vanligt igen . 2800 kr + 2000 kr i felsökningskostnad. Delen är beställd från deras lager i Tyskland och skulle komma under nästa vecka .

Hoppas att det kan hjälpa någon annan med liknande symptom..

//Jonas
#1302325
Då klarade du dig ändå "lindrigt" undan i form av felsympton. Min startade inte ens när LMMen tackade för sig (givetvis utanför affären så man fick stå där med lång näsa haha).

LMM kan dock inte orsaka misständningar, så det som kändes som misständningar var nog pga. att bilen höll på att storkna eftersom den fick fel mängd luft.

Och bara för att var petig så gick inte bilen "som vanligt" utan LMM, den går i ett av många "nödlägen" där den istället använder förprogramerade värden istället för faktiska värden från t ex LMM.
Vid vissa temeperaturer, väder och vind stämmer dessa förprogrammerade värden rätt bra med dom faktiska värdena, och då märks inte mycket skillnad. Men likväl vid en annan temperatur eller väder kan den gå som 3 lass skit.

Men vi hoppas att det "bara" är LMM som är kass, och det är väl det mest troliga. Med "facit i hand" så stämmer symptomen tämligen bra tycker jag. :-)
Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]