Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 744an
#1296301
Tjena

Jag äger en Volvo 744 1987 som inte mår bra.
När jag ska starta den så tänder den inte dem första vriden. Sedan börjar den snurra och startar efter ett tag, när den går igång viner det från generatorn tror jag det är. Och den går ojämnt när den är kall den varvar upp och ner. Trodde det var luftmassemätaren först men testa dra ur den när bilen var igång och den gick sämre så då lär det väll inte vara den? Dessutom knackar den som en dieselmotor även fast det är en bensinare . Det lyser även varningslampor som batterilampa, bromslampa och ljuslampa. Det nya bromsar runt och det är luftat och påfyllt med bromsvätska så bromslampa borde inte lysa. Och batteriet är nytt.

Som sagt mår den inte bra men skulle uppskatta svar då jag vill få iordning på den så snabbt som möjligt.
Tack!
av hejpådig7777Volvo
#1296695
Undrar om bränslefiltret som sitter under bilen är bytt? När bränslefiltret blir ordentligt igensatt, så går bilen ojämnt på tomgång. Bränslepumpen får då jobba väldigt hårt. Du behöver två blocknycklar av storlek 22 och 27 för att klara jobbet. Sen gäller det att inte ha sönder lilla röret mellan bränslepump och bränslefiltret. Ska du köpa nytt bränslefilter, så köp inte på Biltema. Jag misstänker starkt att bensinen inte cirkulerar lätt genom deras filter. När du bytt det, så häll i STP injektor cleaner (finns på mackarna eller mekonomen, en svart flaska) i tanken. För mellan 40-60 liter och kör med blandningen tills du är inne på reserven. Då tankar du igen. Proceduren kan behöva göras om igen om det är mycket smuts i insprutarna. Vinandet från generatorn beror troligtvis på att remmen är för slak och behöver spännas mera. Oljudet brukar komma när det är riktigt kallt ute om remmen är för slak. Kolla först om det är sprickor i generatorremmen. Då behöver man byta den. Den kan man köpa på Biltema. Se bara till att få rätt längd. Biltema är inte noga med rätt längder på sina remmar. Knackningarna i motorn skulle eventuellt kunna bero på att du har mycket sot i motorn. Då behövs det täta oljebyten. Använd i sånt fall "oil system cleaner" för att rena oljekanalerna extra mycket.

Mvh Tobias
av 744an
#1296966
Tack för svaret! Ska testa det så fort jag kan.
Dum fråga, Oil system cleanern ska man väll hälla i först och köra med bilen ett tag sedan byta motorolja?
av hejpådig7777Volvo
#1297444
Nej, oil system cleaner får du absolut inte köra med i motoroljan, eftersom motorn kräver bättre smörjning när man varvar, än på tomgång. Oilsystem cleaner häller du i där man fyller på motoroljan, strax innan du ska tappa ur den gamla motoroljan. Det är fotogen som blandas med den gamla motoroljan och gör att motorn "tvättas" på insidan i kanalerna. Kör på tomgång med vätskan i 10-15 minuter. Töm sedan omedelbart ut oljan. Det bästa är att ha varm motor när man ska göra oljebyte, eftersom man då får ut mera av oljan, då den rinner lättare, än om man har kall motor. Allt står på burken om hur man ska göra. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1297456
744an skrev:Dum fråga, Oil system cleanern ska man väll hälla i först och köra med bilen ett tag sedan byta motorolja?
Det finns båda modellerna. När frugans motor (Passat 1,8T -04) kokksade igen använde jag en rengöringsolja från Sonax. Oljetrycket försvann (finns 2 signalnivåer), den varnade för lågt oljetryck på den högre nivån. Jag tog bort oljetråget och såg genast att silen till oljepumpen var igensatt. Gick inte att göra rent ordentligt så jag fick köpa en ny (det var tydligen en "storsäljare" på VAG). Tvättade rent tråget (det var inte lätt att få riktigt rent) bytte vevlagren när jag ändå hade borta dom för kontroll (hade inte behövt byta dom). Sedan tog jag bort ventilkåpan och tvättade den ordentligt ren, hade bort och bytte eller gjorde rent samtliga slangar och ventiler tillhörande vevhusventilationen (finns en hel del....). Efter detta fyllde jag på (Biltemas) vanlig mineralolja och körde någon mil, när jag kom hem och kollade oljan var den ren och fin. Hällde då i invändig motortvätt (Sonax) och lät motorn gå på tomgång i 20 minuter. Därefter byte jag oljan (och filter) den var kolsvart mot ny mineralolja. Gjorde sedan 3 till oljebyte med c:a 100 mil mellan med "tvättmedel" och samma resultat (oljan blev svartare efter jag hällt i rengöringen, dock mindre svart varje gång. Motorn (även bilen :-D ) hade då rullat c:a 9000 mil på enbart syntetisk motorolja. Först på VW-s Longlife (servade på VW en gång), sedan på Mobil 1 med 1500 mils intervall (en gång om året) efter detta har jag kört på Biltemas Semisyntetisk 10W40 med c:a 750 mils intervall. Oljan blir numera "normalt" smutsig (d.v.s inte helt svart) och dragit c:a 1,5 dl/mil mindre bensin sommar som vinter än den gjorde innan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298629
Var på Biltema härom dagen och passade på att läsa etiketten på deras motorrengörinig. Där står (kunde inte hitta information på nätet) att du ska varmköra motorn ordentligt, tappa ur oljan, fylla på rengöringsoljan, låta motorn stå på tomgång I en kvart, tappa ur och byta filter och fylla på ny olja.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]