Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1296033
Någon tyckte att jag hade dåligt ljus på bilen och får kanske hålla med.
Får upp några olika alternativ på typer när jag söker på reg-nr, nån som vet säkert vilken det är eller ska jag behöva skruva av en? :bored: Gärna förklaring på skillnaden också om någon orkar.
Även tips på prisvärda mottages tacksamt.
Antar att det är en bi-exenon, gäller V60n i signaturen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1296047
Tror du med har samma som jag D3S. Köps på lishtex.de, köpte x-treamvision, Vet inte om jag behövt det men är nöjd med lite extra ljus även om de har kortare livslängd. Tror annars du kommer att bli nöjd bara att att byta till nya, ta ett par osram xenarc så kommer du billigare undan
av mikebike
#1296090
I Instruktionsboken framgår hur man byter de flesta lampor och vilka beteckningar de har, dock inte Xenonlamporna.
Jag mejlade Volvos support och frågade vilken beteckning de har och fick till svar att jag var välkommen till närmaste återförsäljare! :mad:
Användarvisningsbild
av Mattiasvolvo
#1296585
D3S har jag (V60 D3 MY12). De stora tillverkarna har bra guider på sina hemsidor Osram, philips mm. Efter att ha provat billiga från kina bytte jag till nya original. Det var inte svårt att byta själv, men rören är ju av glas med högt lufttryck och spänningarna är höga (man vill inte koppla fel).
av klirre
#1296602
Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1296609
klirre skrev: lör 02 feb 2019, 10:10 Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Inte en aning. På min förra bil (V50) tog jag med mig strålkastarna från bilen in och bytte. Fick ingen stöt eller annat, det gick så att säga smärtfritt att byta...
Märkt på sistone att de på V60n börjar blekna, får fundera på om det är värt att byta redan nu eller "slita ut" dom över sommaren och byta framåt hösten.
En ny xenon behöver väl en "inbränningstid" innan de ger full styrka?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1296745
klirre skrev:Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Är rätt mycket spänning i trådarna om man "klantar" sig, hur man nu ska göra detta vet jag inte men det kan säkert potentiellt hända en olycksfågel. Är man orolig så ta bort minuspolen på batteriet och ta ett bad eller vad man nu vill göra. Sedan är det bara att ta bort lamphuset, här är hur jag gjorde viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60
av klirre
#1296804
Micce1980 skrev: lör 02 feb 2019, 20:55
klirre skrev:Inte aktuellt för mig att byta än, men finns det nån rutin för hur man ser till att inga restspänningar finns kvar innan man börjar rota i lamphuset? Löjligt på ett sätt att Volvo rekommenderar verkstadsbyte av glödlampor, men man ska väl aldrig förvåna sig hur klantiga människor det finns.
Är rätt mycket spänning i trådarna om man "klantar" sig, hur man nu ska göra detta vet jag inte men det kan säkert potentiellt hända en olycksfågel. Är man orolig så ta bort minuspolen på batteriet och ta ett bad eller vad man nu vill göra. Sedan är det bara att ta bort lamphuset, här är hur jag gjorde viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60
Om jag fattat rätt är det i ballasten som 12V transformeras upp till 23kV eller vad det nu var, sitter ballasten i lamphuset eller i fronten på bilen nånstans? Sitter den i lamphuset hanterar man ju bara 12V när man tar ut lamphuset, sen bör det vara ofarligt att plocka ut lampan.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]