Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296068
Bil V70 tidig 99a med 144 hk 10v motorn.
Symtom
knarrar och hjulen darrar/skakar syns när man står still o svänger.
Detta uppstår en bit från ändlägena.
Kan ibland vara åt höger endast.
Men vanligtvis åt båda hållen.
Kommer oftast när man kört en bit.
Ibland funkar det jättefint har fått för mig att det funkar fint vid mild o blöt väderlek.
Kollat.
Alla leder knutar spindelleder osv. Men hittar hunna inget fel :-( .
Har varigt en som vrider på ratten en som kollar men det går fanken inte o säga vilken sida det låter bilen var då på golvet.
Det är kollat på 2 pelarlyft så det har ju inte varigt nån belastning då. Det skulle nog kunna spela roll?.
Jag har läst i andra gamla trådar här gällande nyare V70 XC70. läst att styrväxeln kan låta illa :sick: brrr kan det vara så på denna?.
Olja finns i burken o nivån är korrekt inga olje läckor.
Oljan ser fin ut när jag tar lite på fingret den är dock rödbrun?.
Ska vara pentosin chf II s i burken enl boken Ska inte den oljan vara grön?.

Åsikter på detta är välkommet.
Senast redigerad av 8 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1296250
Hur mår styrlagren då?
Dvs axiallagret högst upp på varje fjäderben.

Du har också en knut på styrstången strax innan styrväxeln som ofta behöver smörjas.
Men då brukar det gå tungt bitvis.

Styrservooljan blir brunaktig med tiden.
Man kan byta genom att tömma koppen med en sug. Sen fylla nytt, köra en tur, tömma/fylla nytt, köra en tur, tömma/fylla nytt osv, tills den är grön och fin.
#1296275
Tack för svar :-D . Om det är fjäderbens lagringen där uppe du menar? känns det ju bra när man vrider på hjulen med hjulen hängade på tvåpelarlyft. Jag kan inte svara på det ärligt talat allt känns ju bra när hjulen hänger fritt. Och det är skitsvårt o lokalisera när det känns i hela framvagnen med bilen på marken. Knuten du nämner har jag smörjt med teflonsprej från biltema.
Ang styrservo oljan är den lite rödbrun såg det när det vart ljust ute och jag stänkte på lite olja på vitt skithuspapper. Kan det vara ATF olja någon hällt i då luktar inget bränt av oljan heller?. Nivån är korrekt med. Ska byta den enl din metod med grön olja när det blir varmare ute. Är det akut och byta olja om det är ATF endast eller blandat med den gröna oljan?.
Har ett lock med orange packning men det är väl troligen bytt från det med grön packning.
#1296557
Jo det är ju ett litet bekymmer att jag inte har tillgång till 4 pelarlyft med ramper.
Det ska enl instruktionsboken vara pentosin chf II s olja. Är det tok bråttom att byta servooljan?.
Ska ta en liten injektionsspruta med jättetunn nål o fjutta in lite ATF olja i alla leder utom i styrväxeln. Och spruta på teflon sprej på alla bussningar och försöka få in teflonsprej i övre fjäderbenslagringar. Har hjälpt på andra bilar ibland åsikter på det önskas?.
#1296599
Den ENDA bussningen som ska ha glidande rörelse är krängninghämmarens "lagring" på subframe.
Länkarmsbussningarna ska inte glida. Där ska endast gummit i sig själv flexa.
Rör bussningen sig i metallen är den kass och ska bytas.

Olja i styrled och spindelled är väl inte förödande.

Fjäderbenslagret vete tusan om du kommer åt att smörja.
Visst kan du ha på olja däruppe, men om det kommer in i lagret. ...
Störst chans har du nog uppifrån isf.
Lagret är troligen kass om det låter så.
Normalt brukar det bli "spjooing" i fjädern när man vridit ratten en bit.
Men är lagret så kass att det inte vrider sig alls, kanske fjädern måste flexa allt.
Då låter den nog lagårdsdörr.

Ang oljan så tycker jag du isf ska byta den enl metoden jag beskrev tidigare.
Men även den gröna oljan blir svart/grå med tiden, så aktuella färgen säger inte så mycket. (om den inte är hallonsaftröd).
Dvs nybytt till fel typ. Du avgör brådskan själv.
Men det är inte otänkbart att den ALDRIG är bytt.

Citroen's CHF olja till gasvätskefjädingen är faktiskt samma olja, fast rödbrun. Inget billigare, men nån kanske hade den oljan hemma...
Personligen hade jag bytt servooljan.
#1296652
Tack för era svar. :-D Jag skall ta mig en titt till med en medhjälpare som får vrida ratten. Tänkte försöka o smörja lederna kanske fungerar uteslutnings metoden. Men jag får väl troligen byta fjäderbenslagringar till slut i alla fall men vill försöka förvissa mig om att det är dom (snål som jag är :-) ). Jo det går inget vidare och få ner teflonsprejen i lagringarna där som du säger Micke.

Mvh Gubbstrutt.
#1298121
Övre fjädersätet rör sig inte alls när man svänger.
Det vrider i lagret ovanför, och i spindelleden.

Möjligen att bussningen i mitten av övre fjädersätet flexar något pga att castervinkeln får hjulet att höjas/sänkas något, (milimetrar) men det ska inte låta.
Det är fortfarande bara gummi som flexar.

Om fjäderisolatorn är trasig, (gummit mellan fjäder och NEDRE fjädertallrik) kan du få ljud av att fjädern rör sig mot metallen.

Men oavsett:
Ljud = något är defekt.
Smörja bara lindrar ljudsymptomen, och är ingen egentlig lösning.

Men är bilen tveksam i övrigt med kanske månader till skrot, så....

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]