Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296091
Man börjar visst bli klar med sin fleråriga utredning nu, resultatet är ju ingen överraskning, pengarna måste in.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7145032

Inom bara ett par år väntas elbilar och laddhybrider totalt dominera nybilsmarknaden, enligt flera bedömare. Det innebär i sin tur att de många miljarder i skatteintäkter som bensin- och dieselförsäljningen bidrar med till statskassan kommer att minska, och det är också den största anledningen till att en kilometerskatt väntas införas så pass snart som inom 5-10 år. Det menar i alla fall det 20-tal forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer som har ingått i den expertgrupp som svarat på frågor till rapporten, som finansieras av Energimyndigheten och ska presenteras i sin helhet senare i år.

– Jag tror att det kan vara en indikation på att den här frågan kommer att prioriteras högre upp på den politiska dagordningen snart, i och med att det är många som ser det här behovet. Och då är det bra om man från politiskt håll har lite framförhållning så att man kan ta initiativet i frågan, säger han.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1296122
Minska drivmedelsskatten och in med kilometerskatt på alla fordon. Det kanske är det som de kallar "Grön Skatteväxling" i regeringsförklaringen. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296133
SvenB skrev: tor 31 jan 2019, 10:02 Minska drivmedelsskatten och in med kilometerskatt på alla fordon. Det kanske är det som de kallar "Grön Skatteväxling" i regeringsförklaringen. :-)
Kilometerskatt och "Grön Skatteväxling" är inte sammankopplade idag. Kilometerskatten är för att man ska få in lika mycket skatt om man går över till el-bilar i framtiden, man kan ju inte lägga skatten på elen för då dödar man basindustrin.

"Grön Skatteväxling" från regeringsförklaringen har förklarats som 15 miljarder höjd skatt på bensin och diesel för att finansiera flera saker i budgeten tex: Föräldravecka, Slopad Värnskatt, Sänkt Arbetsgivaravgift, Ökad RUT etc som ju kostar en hel del tillsammans.
Användarvisningsbild
av Camel
#1296134
Det kanske är pga påtänkt kilometerskatt som det helt plötsligt blivit viktigt att stävja fusket med bilarnas vägmätare.
Jag är inte ett dugg förvånad över att man funderar på kilometerskatt. Jag har redan från början insett att staten inte tänker gå miste om intäkterna som man idag tar ut på drivmedelsförsäljningen, när fler går över till t.ex. batteribilar. Varje gång man diskuterat detta med batteribilsförespråkare så tror många av dem inte att det blir aktuellt. Men det tror jag. Rättare sagt, jag är fullständigt övertygad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1296135
Camel skrev: tor 31 jan 2019, 10:56 Det kanske är pga påtänkt kilometerskatt som det helt plötsligt blivit viktigt att stävja fusket med bilarnas vägmätare.
Jag är inte ett dugg förvånad över att man funderar på kilometerskatt. Jag har redan från början insett att staten inte tänker gå miste om intäkterna som man idag tar ut på drivmedelsförsäljningen, när fler går över till t.ex. batteribilar. Varje gång man diskuterat detta med batteribilsförespråkare så tror många av dem inte att det blir aktuellt. Men det tror jag. Rättare sagt, jag är fullständigt övertygad.
+1 på det. Sen att en km-skatt kan försvinna med andra styren är dagens är en annan sak...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1296140
Exakt, pengarna ska in! Och mer pengar ska in varje år som går.
Hur ska vi skattebetalare göra?
Många av oss rustar våra hus med extra isolering, nya fönster, nya ventilationsaggregat och supereffektiva värmepumpar. Till stor del görs alla åtgärder för att få en längre energiförbrukning. Har man nyttjat ROT så straffas man med en högre fastighetsavgift. Energiskatten höjs. kWh priset på el ligger på över det dubbla mot förra året. I tron om att kunna köra billigare med elbil är bara att glömma. Ett högt inköpspris äter upp en lägre förbrukning.
Grön skatteväxling.... Jag har inga barn, tjänade 692kr under gränsen för värnskatten, har inga anställda och tar ingen städhjälp. Så var det med det!
Fick i alla fall sänkt ränta på huslånen men dom har jag iofs tagit för att ja inte hade pengar :bored:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296145
fjohan82 skrev: tor 31 jan 2019, 10:58
Camel skrev: tor 31 jan 2019, 10:56 Det kanske är pga påtänkt kilometerskatt som det helt plötsligt blivit viktigt att stävja fusket med bilarnas vägmätare.
Jag är inte ett dugg förvånad över att man funderar på kilometerskatt. Jag har redan från början insett att staten inte tänker gå miste om intäkterna som man idag tar ut på drivmedelsförsäljningen, när fler går över till t.ex. batteribilar. Varje gång man diskuterat detta med batteribilsförespråkare så tror många av dem inte att det blir aktuellt. Men det tror jag. Rättare sagt, jag är fullständigt övertygad.
+1 på det. Sen att en km-skatt kan försvinna med andra styren är dagens är en annan sak...
Tveksamt om det spelar någon roll vem som sitter i regeringen. Skulle folk byta från Bensin/Diesel till El så tappar staten 50-60 miljarder i inkomst, undrar om något styre skulle se det som acceptabelt. Man kommer driva att skattetrycket följer med över till de nya fordonen.

Mycket tyder på att man vill ha det "position" och "avverkad sträcka" baserat inte bara hur långt man kört. Då funkar inte bilens vägmätare utan satellit måste till. Det är ju själva affärsmodellen bakom att vi har skickat upp Gallileo (Europas eget GPS) för 100 miljarder kronor. Vi skulle ju inte kunna bygga ett skattesystem som går på USAs GPS militära system för de kan de ju stänga av för oss när som helst. Ska vi ha ett skattesystem som är beroende av sattelitpositionering så måste vi kontrollera satelliterna själva. Och det gör vi nu med 18 satelliter aktiva i Gallileo.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1296159
VolvoB20 skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7145032
Inom bara ett par år väntas elbilar och laddhybrider totalt dominera nybilsmarknaden, enligt flera bedömare. Det innebär i sin tur att de många miljarder i skatteintäkter som bensin- och dieselförsäljningen bidrar med till statskassan kommer att minska, och det är också den största anledningen till att en kilometerskatt väntas införas så pass snart som inom 5-10 år.
Detta har jag väntat på ända sedan det började säljas elbilar. Skattepengar måste ju in i samma takt (helst snabbare och mer). Olika regeringar har gjort (höjt sänkt skatt för miljövänligare bränsle) detta vid flera tillfällen under åren (samtliga dock S-märkta). 2 ggr med motorgas (inte förväxlas med fordonsgas), och senast med etanol (dock har skatten på etanol sänkts igen) Strulet med dieselbilar inte att förglömma.
Det var en massa strul med diesel redan i sluter på -60-talet, då infördes km-skatt för att slippa hög skatt för traktorer och villaolja. Detta togs dock bort senare så all dieselolja har idag (ungefät) samma skatt.
Det tar nog inte 5 år till införandet av km-skatt om elbilsförsäljningen fortsätter öka i en allt snabbare takt. Skattepengarna måste ju in......
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1296163
Kilometerskatt baserat på bilens mätarställning fungerar ju inte när denna går att manipulera.
Det skulle behövas extra utrustning som kanske automatiskt synkas med passage genom båge?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1296214
Fjonsson skrev:Kilometerskatt baserat på bilens mätarställning fungerar ju inte när denna går att manipulera.
Det skulle behövas extra utrustning som kanske automatiskt synkas med passage genom båge?
Förra gången det var km-skatt monterades det in en mekanisk km-räknare med en kortstämplare så man skulle stämpla ett kort var 3-de månad och skicka in med post (det är så länge sedan så vi hade EN riktig post). Det funkade ju då när det fanns postkontor i varje by. Vajern kopplades samman med hastighetsmätaren och plomberades (kollades noga varje besiktning. Det var besiktning var varje år på alla fordon oavsett ålder då. Så fanns det en stämpelstation vid varje gränskontroll som man kunde stämpla ut när man lämnade landet och stämpla in när man återvände. Så slapp man betala km-skatt när man körde utomlands. Det fanns nästan inga personbilsdieslar på den tiden, Volvo sålde en del 140 med Perkinsdisel i (även Amazon lär ha funnits), annars var det Peugeot 404/504 och Mercedes 190/200 som såldes med dieselmotor.
En bekant körde vid denna tid omkring med en Mercedes Buss för 12, kanske 15 passagerare (han jobbade på en Lantbruksskola) och dom hade utbyte med skolor i Danmark så han var över där ganska ofta (flera gånger om året) och det var aldrig någon som stoppade honom när han körde från Sverige, men dom kom springade och vid något tillfälle jagade ifatt honom med bil för han inte stämplade kortet när han kom tillbaka. Tullkänstemännen blev alltid lika tjuriga när han lyfte på huven och visade en bensinmotor. I princip alla andra sådana här Mercabussar hade dieselmotor.........
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]