Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296030
Tjing! Sambon var på väg hem från jobbet när det var -20. Ringer hem och säger att det inte går att få i växlar. Men efter ett tag med motorn på tomgång så gick det. Jag gissar på vatten/fukt i vätskan som tinade när motorn blev varm? Bilen är ju 20 år gammal och vätskan är aldrig bytt till kopplingen men dock till bromsarna. Så min fråga, var sitter slavcylindern? Har meckat det mesta själv i bilen men aldrig ägnat en tanke till kopplingen. Undrar bara för att jag ska veta om jag behöver vara på en lyft eller gör man det uppifrån?
#1296065
Som är gjord i plast. Det måste väl sticka upp en luftningsnippel ur lådan?. Jag minns ja såg den på min S70 GLT modellår 00 sista med gammla karossen. stod framför bilen på vänster sidan tog en ficklampa o lös frampå lådan under allt bös som sitter där. Du lär se den och ta det vackert med nippeln. Om du har en sån slavcylinder. Jag hade en 1969 ford en gång så fort det var nåra minus låste sig vänstra bakhjulet och då stod man där o spann i snön vi pumpa igenom ny bromsvätska o det funka igen. Slaven delar väl vätska med bromsen men troligen måste man väl köra igenom nytt där med kan jag tycka. Sen är det väl gammalt stelt fett på röret som urtrampnings lagret glider på o på axels splines för lamellen Well bara min lilla slant/åsikt.
#1296118
Jo det är en GLT. Det här hände för en vecka sedan och har inte upprepat sej sedan dess så borde inte vara splinesen som är osmorda. Men oavsett om den sitter i eller utanpå lådan så måste den ju gå att lufta utan att plocka ner lådan, så korkade lösningar har jag inte sett på en Volvo än så länge. (eller jo, värmepaketet på en 240). Såg lite snabbt på det på parkeringen i mörkret igår kväll och tyckte mej se att luftrenarburken måste bort. Men den sitter ivf så till att jag inte behöver en lyft.
#1296247
Intern slav har många bilar haft sen 70talet.

V70 fick det under 1997-1998. En -00 har garanterat intern.

Du har luftnippeln för kopplingens bromsvätska på ett svart plaströr böj ungefär kl 9 på sprängkåpan. Framåt alltså.
Byt vätskan, för det görs nästan aldrig.

Se först till så bromsvätskebehållaren är MYCKET välfylld.
Kopplingen har egen kammare därinne, som inte fylls på föränn det är nära max i koppen.
Försatt fylla just kopplingens del måste man alltså nästan överfylla.

Försvinner hydraulmottrycket från solfjädern stannar pedalen nere.
Du får alltså lyfta upp pedalen för hand när du släppt ut vätskan med nippeln.
#1296270
MickeM skrev: tor 31 jan 2019, 18:04 Intern slav har många bilar haft sen 70talet.

V70 fick det under 1997-1998. En -00 har garanterat intern.

Du har luftnippeln för kopplingens bromsvätska på ett svart plaströr böj ungefär kl 9 på sprängkåpan. Framåt alltså.
Byt vätskan, för det görs nästan aldrig.

Se först till så bromsvätskebehållaren är MYCKET välfylld.
Kopplingen har egen kammare därinne, som inte fylls på föränn det är nära max i koppen.
Försatt fylla just kopplingens del måste man alltså nästan överfylla.

Försvinner hydraulmottrycket från solfjädern stannar pedalen nere.
Du får alltså lyfta upp pedalen för hand när du släppt ut vätskan med nippeln.
Bra, tack för svar. Då fixar jag det :-)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen