Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Andersson
har en v70 04 som handbromsen låser sig på ibland när man ska backa, har haft av hjulen och prov dragit men ser inget konstigt. det släpper om man kör framåt med handbromsen i.
Användarvisningsbild
av Loner
Förmodligen haveri på bromsbackarna till ahndbromsen..
kolla upp snarast hur det står till "där inne" annars riskera du att få till en otäck blandsallad som kostar en bra slant att fixa

/L
av Anders Andersson
[quote="Loner"]Förmodligen haveri på bromsbackarna till ahndbromsen..
kolla upp snarast hur det står till "där inne" annars riskera du att få till en otäck blandsallad som kostar en bra slant att fixa

/L[/
quote]
har du någon aning om pris på verkstad eller omman grejar det själv
av Falckett
Hade samma fel på min V70 -01. Handbromsbeläggen släpper från backarna.

När jag backade ibland var det tvärstopp, sedan kom en jättesmäll och hjulet släppte och började rulla. Ibland märktes inget. Jag behövde inte ha använt handbromsen för att felet skulle uppstå.

Du behöver åtgärda snarast. Se även tråden "knakljud från handbroms? vid backning?". Tydligen tyvärr vanligt förekommande, min mekaniker visste direkt.
Användarvisningsbild
av Loner
Anders Andersson skrev: har du någon aning om pris på verkstad eller omman grejar det själv
Lär ävl kosta några sköna tusenlappar om man lämnar bort det, men du löser det själv om du vill.

/L
av V70 D5 +++
Hej

Hade samma problem på min V70-05.
Det var handbromsbeläggen som lossnat och kilade sig fast.

Bytte dem och nu funkar det fin fint.
Användarvisningsbild
av G-kraft
mm jag kände det lite igår på min xc90. Skall också lämna in den och be de kolla på det....
Användarvisningsbild
av P1800
Dåligt att beläggen inte sitter fast. Har aldrig råkat ut för något sånt på alla de bilar jag haft sen 1976. Men nu har jag en V70... Veckan innan bilprovningen i våras började det höras ett knak från bakhjulen när jag backade ut bilen på gatan på mornarna. Nu sitter det Biltemabelägg där, De kan ju knappast hålla sämre kvalitet än Volvos egna...

Att byta är i princip enkelt: Ta loss bromsoket, lossa styrpinnen och lyfta bort skivan (om den inte rostat fast på navet) Det är lite pilligt att lossa fjädrarna som håller bromsbackarna utan att fjädrarna förstörs Bäst är att köpa nya men det fanns inga hemma när jag bytte så jag återanvände de gamla.

Lite Bosse Bildoktor kopparpasta här och där gör att det fungerar bättre / längre och är lättare att ta isär om nu även Biltema klantat sig med limmet.
av Anders Andersson
tack för all hjälp. klossarna hade lossnat men det var ganska enkelt att byta och nu funkar allt som det ska
3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]