NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Vi ska ta och skaffa oss en ny andra bil och har snöat in på V50.
Vad ska en tänka på? Troligen kommer den rulla 2-3 mil varje dag, och nån gång blir det 20 mil på en dag. Alternativt att den kommer att bli den som rullar mest på veckorna och vår andra bil får rulla den korta sträckan om det är mer ekonomiskt att låta V50 rulla långt.
Budgeten ligger på ca 35000.
Har hört att flexifuel är otroligt slöa?
Automat vs manuell?
Tar emot all info jag kan få.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Flexifuel är inte slöa per automatik, de finns på 1.8 samt 2.0 ej turboladdade och vissa måste ha turbo för att kunna framföra en bil. Anser inte den 1.8 jag hade vara slö, inte snabb heller men helrätt för de ändamål jag använde bil till. 1.5 mil till jobb, hälften stadstrafik och hälften 90 väg. Men herregud ut och provkör, vem kan avgöra vad du tycker. :)

Hade själv försökt satsa på en 2008 eller nyare, de äldre har lite mer elproblem, vissa fåtal inte så lite heller tyvärr.

Kolla extra så ac fungerar, de är något av en svag punkt.

Välj gärna en momentum tycker jag men för rätt pris kanske en kinetik kan vara rätt.

Automat lr manuell, vad vill du ha. Själ hade jag kört tillräckligt med hyrbilar de sista åren med automat så när nuvarande skulle köpas fanns inte manuell ens på kartan för mig. Men de flesta V50 har nog manuell så det finns nog fler att leta bland då.

Xenonlampor är ju trevligare än halogen men vet inte om det ens går att få in i budgeten.

Undvik t-tec klädseln, vet ej i vilka dessa sitter med de spricker tydligen som på förarsätets sittdel te.x

Har skrivit det förut, V50n finns kvar i familjen och kör den om än sällan ibland. Förvånas fortfarande att den fortfarande känns så pass modern som den ändå gör.
av emastar
Micce1980 skrev: tis 29 jan 2019, 18:44 Flexifuel är inte slöa per automatik, de finns på 1.8 samt 2.0 ej turboladdade och vissa måste ha turbo för att kunna framföra en bil. Anser inte den 1.8 jag hade vara slö, inte snabb heller men helrätt för de ändamål jag använde bil till. 1.5 mil till jobb, hälften stadstrafik och hälften 90 väg. Men herregud ut och provkör, vem kan avgöra vad du tycker. :)

Hade själv försökt satsa på en 2008 eller nyare, de äldre har lite mer elproblem, vissa fåtal inte så lite heller tyvärr.

Kolla extra så ac fungerar, de är något av en svag punkt.

Välj gärna en momentum tycker jag men för rätt pris kanske en kinetik kan vara rätt.

Automat lr manuell, vad vill du ha. Själ hade jag kört tillräckligt med hyrbilar de sista åren med automat så när nuvarande skulle köpas fanns inte manuell ens på kartan för mig. Men de flesta V50 har nog manuell så det finns nog fler att leta bland då.

Xenonlampor är ju trevligare än halogen men vet inte om det ens går att få in i budgeten.

Undvik t-tec klädseln, vet ej i vilka dessa sitter med de spricker tydligen som på förarsätets sittdel te.x

Har skrivit det förut, V50n finns kvar i familjen och kör den om än sällan ibland. Förvånas fortfarande att den fortfarande känns så pass modern som den ändå gör.
Ok. Då vet jag lite vad en ska kolla efter för fel.
Automat är ju trevligare (Har det på den andra bilen) men de finns dessvärre inte så många på marknaden just nu.
Har vart inne på en 1.6d eftersom de ligger så mycket lägre i skatt. Men även de lyser med sin frånvaro på marknaden i den prisklassen vi kollar..
av Rådlös
F-modeller har också lägre skatt. V50 vet jag inte, men jag har en V70 2.0F -08. Den kostar i årlig skatt 1455 kr. Det lär vara lägre än vad motsvarande bensinmotormodell har.
Du har en annan fördel med F-motorer. Alla Volvos FFV, som det egentligen heter, har fabriksmonterad elektrisk motorvär
mare. Volvo original. Det innebär att det är fullt utbyggbart med Volvo eller Calix tillbehör, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare, fjärrstart m.m. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn.
Och du skall veta att kör du på E85 så har du ett par hkr extra jämfört med bensin.
Och Micke1980 har helt rätt! F-motorer är inte med automatik slöa. Det är bara stolliga och okunniga rykten från sådana som aldrig har kört någon F-modell.
Användarvisningsbild
av fjohan82
En del tycker att F-motorerna varvar relativt mycket när man kör i högre hastigheter. Har dock inte kört någon själv, så jag kan inte bedöma det.

Jag hade en D2 som jag var nöjd med. Det finns en ute, dock med många mil, men inom den tänkta budgeten: https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-12989511

De andra dieslarna 1,6D och 2,0D fungerar ofta bra om man inte slarvar med servicear, men har dyra byten av partikelfilter. D2 har underhållsfritt dito.
av emastar
Bor i småland och är lite kräsen på att åka långt för att köpa bil.
Denna har jag hittat som är relativt nära. Dock är det en 2006 https://www.blocket.se/vi/82661732.htm
En bensinare.
Användarvisningsbild
av Jallemet
emastar skrev:Bor i småland och är lite kräsen på att åka långt för att köpa bil.
Denna har jag hittat som är relativt nära. Dock är det en 2006 https://www.blocket.se/vi/82661732.htm
En bensinare.
Ser bra ut på bild, värt att provköra helt klart.

Inte den snålaste men å andra sidan lite mer "orra" jämfört med min D2, skatt på 2400:- är det dubbla mot min, men man kommer många mil för det inköpspriset.
Användarvisningsbild
av FORSV50
Jag kör en V50 2.4i 06, bensinare, automat och jag och är mycket nöjd med bilen och trots många år på nacken så känns det som en oförskämt fräsch och modern bil för sin ålder (speciellt om jag jämför med en renault clio 04 som jag hade före V50n). Även pigg med sina 170 hk.

Kan dock tillägga att jag köpte bilen för 50000 kr sommaren 2017 och har sen dess fått lägga en hel del pengar, närmare 35000 kr på verkstadsbesök med utbyte av slitna delar som pga ålder och slitage har behövts bytas ut. Vissa delar och verkstadsbesök hade inte behövts göras just nu och hade kunnat vänta en tid men är väl för att man är petig :) Har varit i tankarna på att sälja bilen men svårt som tusan när man har lagt ner mkt pengar och hjärta på en bil så den får nog vara kvar några år till.

Skatten är rätt hög. Idag betalde jag in en fordonsskatt på 2823 kr.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av frippe64
emastar skrev: tis 29 jan 2019, 20:07 Bor i småland och är lite kräsen på att åka långt för att köpa bil.
En bensinare.
Ja, den ser ju välputsad ut. ;-)
15 ägare, 5 ägarbyten under 2018.
Men den stiger i värde. För två år sedan kostade den 25000 kr, för ett år sedan 29900 kr, nu 34800 kr. :-D
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]