Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sickan09
#1295539
Hej!
Har köpt en Volvo xc70-16 d4 classic och nu undrar jag vilken generation det är på haldex kopplingen? Har letat och sökt men blir inte riktigt klok.
Tack på förhand
Joakim
Användarvisningsbild
av MartinS
#1295593
Gen5, om det nu är en awd du köpt :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1295628
UnleashFusion skrev: mån 28 jan 2019, 20:14 ur denna tråd kanske du får svar: viewtopic.php?f=56&t=87126&p=1166562&hi ... 6#p1166562
Här kan du läsa den långa historien om Haldex Gen 5 och alla barnsjukdomar och begränsningar Gen 5 har, och hur man har löst en del av detta med olika mjukvaruversioner över tid

viewtopic.php?f=56&t=82318

En av de längsta trådarna på forumet.... :-) Du kan få den summerad i 7 punkter :-) :-) :-)

-Haldex har utvecklat Gen 1,2,3,4, varje generation har högre prestanda men också högre pris p.g.a. mera komponenter.
-BorgWarner från USA köper upp svenska Haldex 2010
-Nya ägarna och bilindustrin vill ha ett billigare system.
-2012-2013 Haldex släpper Gen 5 och sparar bort tryckaccumulator, ventilpaket, en lamell i lamellpaketet och oljefiltret för att få ned priset.
-Detta gör systemets hårdvara betydligt långsammare, något som man kompensera med att mjukvaran kopplar in AWDn oftare och tidigare "just in case" det riskerar att börja slira, istället för när det händer som tidigare system gjorde.
-Det tar några generationer mjukvara innan man får till det bra., de senaste funkar relativt bra och driver relativt bra.
-Fortfarande är det viktigare att byta olja i Gen 5 så man sparat bort oljefiltret (finns bara ett grovfilter på pumpen) och att mjukvaran använder kopplingen betydligt mer än tidigare versioner eftersom den kopplas in ifall det riskerar spinna, inte bara när det faktiskt gör det..
Senast redigerad av 4 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av HakanF
#1295631
Begränsningar på haldex gen 5 vet jag inget om, enligt utvecklarna så ska hårdvaran vara lika snabb som tidigare sedan verkar inte Volvo klara det med sina mjukvaror.

Men det stora problemet är att gen 5 måste servas (byta olja och göra rent förfiltret till pumpen) med max 6000 mil intervaller gärna tidigare men enligt Volvo så behövs inte detta så den servicen finns inte på normal service. Och detta skapar många av problemen med haldex 5:an.
av William85
#1295643
36F65E8A-630E-4FA4-AE43-4BD9B92416B8.jpeg
36F65E8A-630E-4FA4-AE43-4BD9B92416B8.jpeg (472.21 KiB) Visad 9406 gånger
Här en bild på min 2015 Gen 5 vid första oljebyte 9300mil. Oljan såg inte så tokig ut men filtret desto mindre roligt ut, hade fångat mycket klegg. Filtret gör ett bra jobb för det var rent och fint innanför men det är ju vanskligt med sugfilter på en hydraulpump.

Sen är det väl inte jordens undergång om man måste köpa en ny pump nångång under bilens livstid. Men väldigt onödigt att inte oljebyte/ filterrengöring finns i service schemat.
1480B7EC-3607-4F22-A813-6A8AE435EC80.jpeg
1480B7EC-3607-4F22-A813-6A8AE435EC80.jpeg (340.93 KiB) Visad 9406 gånger
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]