Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Flatstift säkring brukar användas med tunnare kablar (<6mm2), rörsäkringar används mest med grövre kablar (>6mm2) då dom i regel förankrar och isolerar kabeln på ett annat sätt(och har man så pass grova kablar så är det sällan man bara har 15A kopplat på den)
Helst bör man förankra dom så dom inte belastas onödigt mycket av ojämnheter i vägen och allmäna vibrationer. Hur man bäst förankrar dom beror på typ och vikt. Lite tyngre hållare(oftast rörsäkringshållare) och grövre kabel väger ändå en del, och brukar ha hål för skruvmontering. Så skruva är ju bäst. Buntband funkar säkert lika bra, men är ju inte snyggt.
Lättare säkringshållare, ofta flatstift-modell, och lite tunnare kabel väger nästan ingenting, så där kan man fästa dom med lite bättre dubbelhäftande tejp utan problem (eller buntband då, men inte snyggt :p).

egentligen så kan man bara köpa 2 kabelskor av flatstiftmodell(honor) och koppla på direkt på en flatstift säkring. Absolut inget jag rekommenderar eller förespråkar, men det går (många flatstiftsäkringshållare är faktiskt just det - 2 kabelskor i ett skyddande hölje).
Fast ptja, egentligen kan man ju löda fast kablarna direkt på säkringen också, men lite drygt att byta säkring då :p

En viktig sak att tänka på dock är att det är KABELN du säkrar av, och inte lasten som går via den. Dvs du får aldrig sätta en för stor säkring i förhållande till kabelns diameter och längd, för då brinner kabeln lik förb..at upp utan att säkringen löser ut. Tvärt om går dock utmärkt, dvs ha en "för stor" säkring i förhållande till lasten(t ex en 15A säkring på kabeln, men bara belastar den med 5A).

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]