NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tompa1961
Hej,

Jag har fått ett märkligt fel på min s40 -07. Det började med att när jag körde så stängdes radion och fläkten av/på 3-4 gånger samtidigt som det kom klickande ljud från radion. Efter det kom antisladdsystem avstängt och sen kom den röda varningstriangeln upp i instrumentpanelen samt den röda batterilampan började lysa. Så stog det i meddelandefältet batteriet överladdar stäng snarast av bilen. Båda halvljusen slocknade samtidigt. Så jag stannade och startade om bilen. Bytte båda halvljusen och nu funkar dom. Tog en vecka innan det kom igen, fick starta om bilen så försvann det.

Vad är det för fel tro? Nån som haft liknande?
av kvillebäck
Nio fall av tio.... Batteriet!
Behöver bytas. INTE laddas. Hade det fungerat med laddning så hade nog bilens generator gjort det jobbet redan.
av tompa1961
Okej. Mätte spänningen på batterier idag och de låg på 14.5 när den var igång och 12.2 när den varit avstängd några timmar. Tycker det verkar normalt?
Ska köpa en bilbatteritestare på Biltema som mäter både status på batteri och generatorn för att se vad den ger tänkte jag.
av kvillebäck
De siffror du får är mindre intressanta.
Du måste mäta medan du kör på startmotorn. Då får det inte dippa under 10 volt. Har du en digital mätare kan det vara svårt att hinna se om du inte kan få den att stanna på lägsta uppmätta värdet. Brukar finnas "peak" eller "hold". Men det är aldrig fel att testa ändå.
10 volt = en cell kass
8 volt = två celler kassa eller en som polvänder vid belastning.

Naturligtvis kan det vara generatorn som du är inne på eller även startmotorn men vanligast är batteriet så där skulle jag börja.

Lycka till!
av Amanite
Spänningen bör väl ligga kring 13,8V på ett fulladdat batteri om jag inte minns fel. 12,2 är med andra ord väldigt lågt om du kört och laddat upp det med generatorn. Hur gammalt är ditt nuvarande batteri?
av Rådlös
Amanite: En liten korrigering. 13,8 volt är den lägsta spänning ut från generatorn som behövs för att batteriet skall börja laddas. All spänning därunder "stannar inte" i batteriet utan går direkt till förbrukarna, lampor, pumpar värmetrådar m.m m.m.
Det finns en vilospänning på ett fulladdat batteri, alltså ett batteri som inte jobbar men är uppladdat. Den är på 12,7 volt.Bild
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 764 gånger
En bild som beskrivning. Skriv gärna ut den här och häng upp den på garageväggen.
Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]