Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1295143
Hej

Mitt bälte på min sida( Förarplatsen) har frasat sig så att det till med fastnar ibland när man ska sätta på sig det .så jag är tveksam om det går igenom nästa besiktning till våren :-)

Det har gått igenom många år så men nån gång så blir det väl stopp ;-)

Så frågan är det svårt att byta för en vanlig mekaniker förutom Volvo att byta det ?

Det gäller en Volvo v70 2.5t -98

Mvh Peter
av MickeM
#1295175
Inte speciellt svårt, men det sitter en bältesspännare där också. (En silverfärgad metallstång)
Minns inte om man kan ta bort själva bältet utan att lossa den också.
Den är iaf en sprängladdning,som ska dras samman. Bör inte explodera åt alla håll, men ska ändå ska behandlas med största respekt.
Kabeln till den påminner om en orange tändkabel, och har en speciell kontakt man tar isär.
Minns inte exakt, men det är semilogiskt. Ha bilen strömlös för säkerhets skull.
av pop
#1295190
Tackar så mycket för svaret. :-D

Det var just sprängladdningen som jag är rädd för nämligen ;-)

Då borde en utbildad verkstad gubbe på mitt jobb också kunna byta detta tycker jag.Fast det inte är på Volvo jag o han jobbar på :-)

Det är inget jag själv vill jobba med känner jag :-D
av MickeM
#1295215
Det är nog ingen fara.

Du sitter ju inte ens 2dm från den med bara en tunn plastbit mellan när du kör.
En annan mitt framför nyllet.

Rattairbagen är nog farligare, eftersom den expanderar
av pop
#1295259
Det har du ju alldeles rätt i :-D

Det ska nog inte vara någon fara att byta det då :-)

Men vågar man köpa ett begagnat bälte i från bildelsbasen t.e.x eller ska man kolla efter ett nytt på Volvo ?
av MickeM
#1295410
Nytt är nog ohemult dyrt.

En seriös skrot säljer inte från en hårt krockad bil där bälten tagit stryk.

Då skulle också spännaren avfyrat.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1295487
På laga-basen visas ofta bild på bilen delen kommer från. När jag köpte bälten bak till min 940 valde jag från en bil som inte krockat som det såg ut
av pop
#1295594
Jo att köpa nytt kostar nog mer än bilen är värd är jag rädd för :-D

Jag vågar nog att köpa ifrån någon seriös bilskrot tror jag nog :-D
Användarvisningsbild
av svergie2
#1295596
Bytte på min V40 02, satt med tre bultar, en nere vid golvet och en på vardera sida om bältesrullen. Plasrkåpas satt med metallclips. Köpte bälte från bildelbasen komplett med sprängladdning för 1100 kr typ. Tog 30 minuter riktigt lungt och försiktigt. Låt bilen vara strömlöst 30 min före du börjar pilla.

När du är klar sätter du nyckeln i tändningsläge II och sätter sedan på minuspolen. Detta för att ingen skall befinna sig i bilen om det skulle vara något galet och krockkuddar går av.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]