Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1294449
Bakrund
jag har bytt strålkastare på min -06 xc70 ocean race (xenon original ) efter att ha tröttnat på den usla konstruktionen när man ska byta lampor. strålkastarna var också dimmiga på både in och utsida och en grå skugga vid lampan. gick inte att polera bort.
Bytte 2015 till en eftermarknadsstrålkastare från v parts med halogen projektorljus, blev mycket bättre än originallyktorna.

För en vecka sedan (2019) var min fru på opus och besiktade denna bil och fick då en anmärkning på "halvljus båda sidor otillåten ändring (4.1) med motiveringen att det saknades nivåreglering. Har således klarat 3 besiktningar med denna instalation

Hur kommer jag runt detta och är det rätt av opus?
Det jag kan läsa mig till är att det är bara gasurladdningslampor ( XENON) som kräver detta
.
Man ser ju ganska många bilar från denna eran som bytt bort xenonljusen så jag borde inte vara ensam?

En annan tanke är att beställa en ny tid hos en annan aktör...syns tidigare anmärkningar hos alla besiktningsaktörer?
Ulrik.
#1294478
Rätt av Opus, du har utfört en otillåten ändring. Man får inte byta som du har gjort.
Att du klarat dig i 3år är bara att tacka för, men på ett annat att irritera sig på att det upptäcktes den här gången.
Alla besiktningar ligger i en databas, avbrutna besiktningar tror jag även det står notering om i systemet. Ex när man inte kan testa vissa funktioner och besiktningen pga det avbryts.
#1295101
Hade det varit byte från Halogen TILL Xenon hade jag förstått det hela, då måste man ju ha automatisk reglering av stålkastarna, men vad jag kan tänka mig finns det väl ingen lag som säger att man måste ha en automatisk reglering på en halogenstrålkastare, jag har aldrig sett en bil med halogen och automatisk reglering av strålkastarhöjd, bara manuell reglering.
#1295158
Matsand skrev: sön 27 jan 2019, 02:08 Sen är det ju så att bilen är så kallat "Helbilsgodkänd", och det innebär väl att man inte får pilla på saker hur som helst, men att anmärka på något sådant känns rätt så onödigt.
Så är lagen skriven!
Sen kan man tycka vad man vill.
( Jag tycker också att det borde vara lagligt åt det hållet, men icke)

Att "regga om" till halogen är nog dessutom en sådan byrokratidjungel med tillstånd, tillverkargaranteraden, osv, att det i praktiken är omöjligt.
Sannolikt också dyrare än nya xenonstrålkastare, som ändå är "mindre skitdyra" till Volvo.
Kan kosta mer än dubbelt till andra märken.
(Gissa hur jag vet, och varför våra bilar aktivt väljs utan xenon)
#1295178
Så är det, men sen måste man ju berömma OPUS besiktare, lyckas man se att något sådant här är gjort så är man rätt påläst om vad man skall kolla efter, om man byter och ser till att allt elektriskt inte ser ut som en kvast med trådar skarvade med sockerbit så borde det vara väldigt svårt att tänka på att det saknas en höjdregleringsknapp överhuvudtaget, om bara då strålkastarna är rätt inställda förstås.
Uppgiften om Xenon eller Halogen finns ju vad jag kan förstå inte inskriven någonstans i bilens handlingar heller, och äldre Volvo med Xenon har ju inte den här funktionen att dom testar alla reglermotorerna vid tändningstillslag.
#1295978
Skrota?
Visst är 15,000kr för två strålkastare dyrt. (Ca 7500kr/st)

Men en 2006 XC70 borde vara värd mer än så, om den inte är riktigt risig.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]