Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:men herregud, ska ni stå och hänga över en stakars mekaniker på hans arbete? låt meken jobba ifred för guds skull.
Det har inte du med att göra vad jag kommit överens om med min PST?? Eller??
Tycker pst det är ok så kör.
Ang min bil så stör jag mig inte på det så mycke än och känner att jag vill ha den nyaste och förhoppningsvis tysta versionen när den kommer.
Tittar nog in hos dig Ebbe i veckan så jag får lyssna på dina tysta balansaxlar efter bytet.
Kanske läge att spela in mitt ljud med för trådens skull.

/M
Magnus-B skrev:Tycker pst det är ok så kör.
Ang min bil så stör jag mig inte på det så mycke än och känner att jag vill ha den nyaste och förhoppningsvis tysta versionen när den kommer.
Tittar nog in hos dig Ebbe i veckan så jag får lyssna på dina tysta balansaxlar efter bytet.
Kanske läge att spela in mitt ljud med för trådens skull.

/M
Jag kommer, som det ser ut nu, vara hemma efter 14.00 tisdag till torsdag. Du är hjärtligt välkommen, så fixar vi en inspelning och häller i oss lite kaffe.
Då är min bils balansaxlar bytade. Vilken skillnad!!!! :-D :-D :-D
Mycket tystare i bilen. Det har tydligen varit mer än vinandet, något malande i bakgrunden som jag inte uppmärksammat. Riktigt tyst och skönt har det blivit.
Nu är glädjen med bilen tillbaka, så försäljningen är tillsvidare uppskjuten.
Min PST kunde inte få fram några uppgifter om detta var någon uppdaterad version, det enda han gjorde vid beställningen var att be om den senaste versionen. Jag ska nog ringa Volvo och diskutera en förlängd garanti på axlarna. Bilia sa sig inte själva kunna lämna en sådan garanti. Min bil har gått 1700 mil nu, och är ett år och fyra månader gammal. Dessbättre hade min PST inte bytt två gånger på samma bil. Än så länge...
Jo det känns bättre när folk på trottoaren inte behöver vrida huvudet ur led för att identifiera var oljudet kommer ifrån när man kommer "smygande".
Blev det några fina bilder på hur kuggflankspelet ställdes?
EbbevonVolvo skrev:Då är min bils balansaxlar bytade. Vilken skillnad!!!! :-D :-D :-D
Mycket tystare i bilen. Det har tydligen varit mer än vinandet, något malande i bakgrunden som jag inte uppmärksammat. Riktigt tyst och skönt har det blivit.
Nu är glädjen med bilen tillbaka, så försäljningen är tillsvidare uppskjuten.
Min PST kunde inte få fram några uppgifter om detta var någon uppdaterad version, det enda han gjorde vid beställningen var att be om den senaste versionen. Jag ska nog ringa Volvo och diskutera en förlängd garanti på axlarna. Bilia sa sig inte själva kunna lämna en sådan garanti. Min bil har gått 1700 mil nu, och är ett år och fyra månader gammal. Dessbättre hade min PST inte bytt två gånger på samma bil. Än så länge...
Om du tog bilder på paketet finns ett nummer instansat på sidan har den nummer 31492532 så vet du aldrig vad som händer, jag har brännt 1st av den sorten, sitter en likadan i nu i väntan på den "nya" jag vart inte alls nöjd med senaste bytet.
Jag tog inga bilder när kuggflankspelet ställdes in. Inte mycket att ta bilder på, faktiskt. Min PST förklarade att han skulle ställa det så nära "mittläget" som det går. Och ska sanningen fram så är det nog inte det som har gjort att våra börjat sjunga. Vi diskuterade vad som kunde vara orsaken, men har ingen ide' om varför.
Tillverkningsnumret var 314 925 31. Tillverkningsdatum var 30/11/ 2018.
Det hela var mycket tråkigare än väntat, trodde man skulle se in mer i balanspaketet än vad man gjorde. Så det blev inte många bilder alls. Satte mig vid kaffemaskinen och läste några tidningar i stället.
EbbevonVolvo skrev: tis 29 jan 2019, 01:23 Jag tog inga bilder när kuggflankspelet ställdes in. Inte mycket att ta bilder på, faktiskt. Min PST förklarade att han skulle ställa det så nära "mittläget" som det går. Och ska sanningen fram så är det nog inte det som har gjort att våra börjat sjunga. Vi diskuterade vad som kunde vara orsaken, men har ingen ide' om varför.
Tillverkningsnumret var 314 925 31. Tillverkningsdatum var 30/11/ 2018.
Det hela var mycket tråkigare än väntat, trodde man skulle se in mer i balanspaketet än vad man gjorde. Så det blev inte många bilder alls. Satte mig vid kaffemaskinen och läste några tidningar i stället.
Va synd, jag som va så nyfiken på just detta moment.
Nä det är ju egentligen bara 3 grejer som kan skapa oljudet, mulade nållager, flankspel mellan vevaxel/driven balansaxel alternativt det där fjäderbelastade hjulet som troligen håller flankspelet i schack mellan balansaxlarnas kugghjul.
Det sistnämnda är Väldigt mer kraftigt dimensionerat på andra paket jag sett, kolla exempelvis detta på Nissan:
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 132

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]