Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inconvenience
Ingen har kollat något mer än att lyfta på motorhuven och lysa ner samt känslan vid växling och körning. Jag kan absolut ingenting alls om bilar, blir mest deprimerad av att se den stå på gårdsplanen just nu... Att kolla i växellådan har jag förstått är typ jättejättejobbigt? Dvs. inget man bara "gör" utan att man typ måste möblera om halva bilen för att se något...

Först var växellådan bara sjukt trög när bilen var kall. Sen plötsligt "försvann" bara 1-2 och 5-6. Växelspaken glider så fint in i växel och man tror att det är ettan men när man rullar igång känner man snabbt att det är 3:an. Övriga växlar är helt omöjliga att få i. Spaken går att röra fullt, kanske t o m för mkt, i sidled.

Alternativet nu är att köra in den till en Suzukihandlare för bedömning och värdering då min sambo tecknade på en dyr leasingbil och de därför var lite välvilligt inställda och erbjöd sig att göra det gratis men ska man tro han som tittade på den igår kommer de troligtvis inte ens ta in den gratis... Vet inte om det är värt besväret att baxa in en bil på 3:an och 4:ans växel för det.
av Andreas12
Stämmer koden på lådan är utväxlingen samma.
Därav måste man ha nr på lådan för att vara säker.
Även v70 o v70 har olika utväxlingar beroende på motorval
av eddar
Kanskje titte i lådan innan köpa en annan låda . . (?)
Kanskje är det bara "gaflarna" (og "motsatsen" som måste ny?
Disse koster vel ikke så mye . . . (?)
Kanskje är det bara en annan liten ting som är fel (?)
. . bara et hint . .
av inconvenience
Ja, jag har bara förstått det som att det är ett jäkla jobb att ens ta sig till växellådan och att bara det jobbet skulle bli så dyrt att man då helst ska veta innan att man vill gå vidare med byte av allt som kan tänkas behövas.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
20190126_215633.jpg
20190126_215633.jpg (89.21 KiB) Visad 482 gånger
Om man kikar lite snett in under luftburken så ser man dem 2 vajrarna som går från växelspaken till lådan. På bilden markerade med röda pilar. Är man 2 stycken så får den ena titta / känna efter och den andre röra spaken i sidled och framåt/bakåt för att se om det är något med vajrarna. Titta även som att ingen har hamnat i vägen för "motvikten" eller vad man ska kalla det som är markerad med en blå pil.
av inconvenience
Åh tack för pedagogisk bild! Ska ut och kolla imorn men jag misstänker att det är vad de bilkunniga jag känner (en mekaniker och en hemmamek) redan kikat på då jag suttit och växlat och då har de sagt att allt rör sig som det ska... inte ett gott tecken i det här sammanhanget har jag förstått.
av MickeM
Det är inte lika växellåda på FWD som AWD.
Det finns ingen möjlighet att sätta vinkelväxeln på en vanlig FWD låda.
Från en vanlig V70 AWD funkar det nog till en XC70.
Skulle inte förvåna mig om det funkar från en XC90, eftersom det är samma mekanik.

Men kolla nummer, som sagt.

Eller om det kan gå att montera en 5vxl AWD-låda utan betydande modifiering.
Spakställ osv....
5vxl så behöver du inte bekymra dig om milen så mycket.
Funkar ännu finfint på åtskilliga +50,000mil exemplar.

Det förefaller inte vara ett kopplingsproblem eller svänghjulsproblem.
Användarvisningsbild
av Cotag
Kom detta problem med att lägga i 1:an, 2:an, 5:an eller 6:an plötsligt eller har dessa växlar varit tilltagande "sega"?
Någon skrev tidigare i tråden att du skulle kolla så att det var olja på lådan, jag tycker detta är ett utmärkt förslag som jag själv skulle gjort innan något annat.

Edit: Såg att det varit tilltagande problem med att "dra" i nämnda växlar.
Kolla oljan.
av Andreas12
MickeM skrev:Det är inte lika växellåda på FWD som AWD.
Det finns ingen möjlighet att sätta vinkelväxeln på en vanlig FWD låda.
Från en vanlig V70 AWD funkar det nog till en XC70.
Skulle inte förvåna mig om det funkar från en XC90, eftersom det är samma mekanik.

Men kolla nummer, som sagt.

Eller om det kan gå att montera en 5vxl AWD-låda utan betydande modifiering.
Spakställ osv....
5vxl så behöver du inte bekymra dig om milen så mycket.
Funkar ännu finfint på åtskilliga +50,000mil exemplar.

Det förefaller inte vara ett kopplingsproblem eller svänghjulsproblem.
Kopplingsproblem borde vara alla växlar alt 1an o backen.
Svänghjulsproblem på dessa har jag fattat det som blir ryckig gång vid kopplingsuppsläpp ?
av inconvenience
Att kopplingen är sliten är nog tämligen klarlagt. Som jag förstod det frikopplade den inte ordentligt utan min bilkmek-granne var tvungen att lyfta kopplingspedalen (typ peta upp den med tån). Svänghjulet vet jag inte men vill vara beredd på worst case om man nu skulle ge sig på att reparera denna bil eftersom det är en betydande kostnadsökning.

Valet står nu mellan att typ ge bort bilen eller att sälja vår V50 2005 med 20000 mil på nacken och reparera denna. Xc70 är ju en bättre bil på pappret men har fått så dåliga erfarenheter av den under detta år medan V50 troget knattrar på utan att klaga...

Och ja problemet med tröga växlar var tilltagande men ändå under en kort period, säg en månad typ, innan vissa växlar försvann helt. Och nu när han ”lyfte” kopplingspedalen går det jättelätt men som sagt bara i de växlar som finns kvar.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det