Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inconvenience
Hej ni kloka...

Jag köpte en S+XC70 -07 D5 manuell vxl för ett drygt år sedan hos bilhandlare. Den hade då rullat 15000 mil ca och kostade 80 000.

Efter ett par månader smällde bägge bakfjädrarna. In på reparation där bägge bakbromsarna visade sig vara slut och ALLT byttes (skivor, klossar, backar vad det nu heter). En kostsam historia minst sagt. Ett halvår senare kärvade ena oket fast och allt slets ut igen. Bråkade lite med bilmeken som sa att det var "otur" för de hade minsann motionerat oken enligt konstens alla regler. Nytt bromsok och alla delar byttes på nytt.

Framfjäder gick sedan i somras. Kort sagt - många tusen ut på reparation under vårat första år ihop.

Nu är det dags för service och växellådan krånglar. Det går inte att lägga i 1:an, 2:an, 5:an eller 6:an. Det går lätt att växla men det är bara 3:an, 4:an och backen som fungerar.

Har haft diverse bilkunniga som tittat på bilen och som ni säkert vet går det inte att säga något säkert innan man lyft motorn men lite olika bud om sliten koppling, eventuellt nytt svänghjul och ny växellåda gör att vi står inför reparation som i bästa fall går på 20 000 men i värsta fall uppåt 60 000. Detta utan att servicen är inräknad.

En bekant ville köpa bilen för 20 000 men efter att ha tittat på den och misstänkt växellådan backade han. Nu står jag inför att reparera med en oklar kostnadsbild - värt det om det kostar 20-30 men inte 50-60' eller att bara skrota eller kanske slumpa som reservdelsbil för någon tusenlapp. Tydligen går det inte att säga något om sakers tillstånd innan man har lyft motorn och bara det jobbet går på närmare 20' hos verkstaden och det lägger man ju ogärna i "onödan".

Ska tilläggas att bägge "bilkunniga" har kollat ner i motorhuven när jag växlar och allt rör sig "som det ska" så de trodde inte att det var fråga om att någon vajer gått.

Kan någon komma med ett klokt råd? Känner mig så himla deppig efter att denna bil dränerat hela vårat sparkonto i värdeminskning (ffa pga dieselzonerna), reparationer och nu kanske bara blir skrot efter 17000 rullade mil!
av inconvenience
Hej! Ja bara priset för växellådan verkar ligga på minst 20’ ex. arbete. De enda bekantingen hittat hade gått 30 000-mil så de var han inte så sugen på. :-(
av Andreas12
En snabb sökning på bildelsbasen gav
Manuell 6vxl låda
18000 mil
6000kr.
Hör runt efter någon hemmamek som kan sin sak o få lådan bytt för en bättre peng.
Vet folk som bytt lådor o kopplingar för mellan 5-10 i arbetskostnad.
Men beror klart på var i landet man bor,detta är i skåne .
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det någon som ens kollat på växelvajrarna och speciellt bussningarna i änden mot armarna som går in i växellådan? Samma sak med motorfästen, är dem ok?
Användarvisningsbild
av StefanN
Andreas12 skrev:En snabb sökning på bildelsbasen gav
Manuell 6vxl låda
18000 mil
6000kr.
Hör runt efter någon hemmamek som kan sin sak o få lådan bytt för en bättre peng.
Vet folk som bytt lådor o kopplingar för mellan 5-10 i arbetskostnad.
Men beror klart på var i landet man bor,detta är i skåne .
Hittade ingen sån låda. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... _vxl/Alla/

Eller passar en låda från V70?
av Andreas12
Är det förresten någon som kollat att där är olja i växellådan?
Har hänt att bilar blivit svårväxlade mm när oljan försvunnit..
Behöver inte synas något på marken för att växellådsolja ska försvinna på dom åren

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]