Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klarrre
Har tagit ner hela klimatpanelen CCM och bytt fläkten där bakom samt gjort rent insuget , försiktigt men utan resultat.

Bytte kamrem och vattenpump i höstas innan det blev såpass kallt att jag tänkt på om värmen funkat helt hundra eller ej.
Men den fungerade kalas förra vintern så långt vet jag.
av halvgute57
Ja du..Jag har bytt en hel del igensatta värmeväxlare/element och då har ju symtomet varit att när man varvar motorn blir det bättre värme..
Men nu har du bytt den..
Vattenpump verkar långsökt,har skovlarna lossnat? :-D
av Klarrre
Körde den hårt idag på väg hem från jobbet, sällan under 3000 varv på landsvägen och då var värmen riktigt bra. Men så fort man sänker varven, dvs typ lägger i 5an eller kör lagligt så blir värmen klart sämre igen och försvinner helt efter några sekunder vid kö eller rödljus.
av Klarrre
Nja, värmaren går mer eller mindre hela tiden när motorn är igång vad jag kan se. Värmen försvinner mest i köer, och stillastående eller vid körning på låga varv / låg hastighet.
av Klarrre
Bokat in byte av vattenpump nu till nästa vecka. Sura pengar för något som nyss är bytt. Den förra är från skruvat och min mekaniker svor ramsor över deras ojämna kvalitet.
Blir en ny vattenpump från en känd återförsäljare på orten här istället, så har man någon form av garanti.
av Ceska
Då skulle din motor går varm, har du loggat motortempen med någon slags diagnostik utrustning? Tempgivare i instrument som du har har en dödband där den inte vissar någon förändring vid typ +\- 15-20 grader. Alla pumpar på volvo som jag sett har haft plåt/metal skovlar och det ända som skilde var bara kvalite på lager!
av Klarrre
Har inte loggat någon motortemp, min PPC3 saknar den funktionen.
Men hade en felkod på för hög motortemp när jag kollade koderna häromdagen.
Har inte kört bilen eller någon ny koll sedan igår så återstår att se om den återkommer

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]