Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1293362
Då jag är osäker på hur detta fungerar så försöker jag mig på en fråga runt detta på forumet.

När jag använde vindrutetorkarna för någon dag sedan så fastnade bägge på uppvägen efter att ha rört sig någon decimeter. Man kunde höra att vindrutetorkarmotorn fortsatte att gå och jag stannade till så snart jag kunde. Jag kunde då ta tag i vindrutetorkaren på förarsidan och hjälpa den på traven...bägge torkarna gick då klart i sin svepning och stannade i sitt nedre parkeringsläge och torkarmotorn stängde ner.

Jag satte på nytt på torkarna...samma sak hände...bägge torkararmarna fastnar i samma läge som tidigare...jag kan hjälpa dem på traven och de gör då sin normala svepande rörelse men fastnar på nytt på samma ställe på uppvägen. Jag körde på en fem/sex gånger med exakt samma utfall.

De var inte frusna då jag precis stått parkerad i varmgarage. Torkarmekanismen (inte motorn dock) byttes i somras då originalet hade kärvat och gick väldigt trögt.

Jag skulle ju kunna misstänka att någon mutter gängat upp sig som gör att när stagen hamnar i ett visst läge så hoppar de ur drivningen på något sätt...men borde då inte torkarmotorn stängt ner ändå när den tror att vindrutetorkarna svept ett varv, och borde inte allt sen hamna i ett felläge där torkararmarna sitter fel i förhållande till torkarmotorns "parkeringsläge"? Nu hjälper jag ju bara torkarna över stället där de fastar och allt fungerar som det ska...inklusive att de stannar i rätt parkeringsläge.

Det känns ju inte som om detta kan vara "raketforskning" direkt, och det borde ju gå att komma på vad som gör att de fastnar samt att torkarmotorn fortsätter ända tills torkarna slutligen når parkeringsläget.

Är det någon här som har koll på hur detta fungerar och vad som skulle kunna vara felet/problemet?
Det blir nog inget jag micklar med själv då jag inte har något ställe att mickla på och det är svinkallt ute, så jag kommer ta hjälp av min lokala verkstad...däremot så är jag ändå lite grubblande på vad det kan bero på och hur det fungerar :-).
#1293438
Om motorn fortsätter snurra men torkararmarna står still så är det något fel på splinsen. Det du behöver ta reda på är vart den kuggar över. Kolla först om axlarna där man fäster torkararmarna snurrar trots att torkarna står still. Gör dom det så dra åt muttrarna så mycket det går och lite till, hjälper inte det så är nog splinsen på torkararmarna så dåliga att nya armar behövs.
Om axlarna INTE snurrar med motorn, så är det mekanismen som slirar på motorn, Prova dra åt muttern även där.

I övrigt finns det ju inte så mycket som kan fela, konstruktionen är ju simpel.
#1293523
Jag tror att länkaget slår i någonting.
Om motorn snurrade utan att länkaget rörde sig, (torkarmotorns splines) skulle parkeringsläget bli uppåt väggarna, precis som du säger själv.

Skulle länkaget röra sig utan att armarna följde med, (slira i torkararmssplinesen) skulle dom gå ner över huven, eller över för långt åt andra hållet när dom sen rör sig igen.
Dessutom båda armarna på precis samma ställe = otroligt osannolikt.

Troligen slår det i någonting, så även motorn stannar och kämpar.
För länge, så går säkringen. Faktiskt konstigt att det inte hänt redan.
Kolla så det inte är för stark säkring i, för då kan det ta eld, eller iaf bränna upp motorn.

Men VAD det tar I och HUR man fixar det går inte att svara på utan att ha sett det.
Men det ser du nog om du tar loss plasten.
#1293551
MickeM skrev: sön 20 jan 2019, 10:27 Jag tror att länkaget slår i någonting.
Om motorn snurrade utan att länkaget rörde sig, (torkarmotorns splines) skulle parkeringsläget bli uppåt väggarna, precis som du säger själv.

Skulle länkaget röra sig utan att armarna följde med, (slira i torkararmssplinesen) skulle dom gå ner över huven, eller över för långt åt andra hållet när dom sen rör sig igen.
Dessutom båda armarna på precis samma ställe = otroligt osannolikt.

Troligen slår det i någonting, så även motorn stannar och kämpar.
För länge, så går säkringen. Faktiskt konstigt att det inte hänt redan.
Kolla så det inte är för stark säkring i, för då kan det ta eld, eller iaf bränna upp motorn.

Men VAD det tar I och HUR man fixar det går inte att svara på utan att ha sett det.
Men det ser du nog om du tar loss plasten.
Ja, det verkar ju onekligen rimligast att så är fallet.

När man väl hjälpt igång torkarna så sveper de ju ett prydligt varv för att sen fastna på samma ställe igen.
Jag noterade att om jag drog ner torkarspaken något så tystnade motorn, så jag höll spaken i det läget tills jag kunde stanna bilen...det kanske räddade säkringen/motorn :-).

Tyvärr så är det för kyligt för att hålla på med detta själv, så det blir nog en liten sväng till verkstaden.
Stort tack för input.
#1293600
Jag blev så nyfiken så jag gick ut och micklade trots kylan.
Det mesta var lätt att få bort om än aningen otympligt.

Tyvärr så var det inget som satt löst. Jag plockade ut hållaren med motor och stag...bände bort ett stag för att känna om torkarna än en gång ärgat fast...men det var lättrörligt.
Jag smörjde ändå upp det mesta och satte tillbaka allt och testade på nytt. Tyvärr samma-lika fel som tidigare...den stannar på uppvägen vilket sett till hur stängerna/lederna då står lär vara det tyngsta läget för motorn...men den orkar helt enkelt inte. Jag misstänker väl då att torkarmotorn har gjort sitt och måste bytas :-(.

Jag har åtminstone verifierat att det inte var något direkt uppenbart som jag kunde fixa genom att dra åt en bult eller två...
#1293775
Om nu torkarmotorn fortsätter surra så kan den ju slira internt.
Dvs på kuggdrevet som sitter direkt på elmotoraxeln, som i sin tur driver det större drevet.
DET stora drevet driver länkaget.
På det stora drevet sitter också brytaren för parkeringsläget.
I det fallet kan ju motorn snurra, utan att parkeringsläget påverkas.
Ju mer den slirar, desto svagare blir den isf.

Lösningen är nog torkarmotorbyte.
#1294281
MickeM skrev: mån 21 jan 2019, 17:39 Om nu torkarmotorn fortsätter surra så kan den ju slira internt.
Dvs på kuggdrevet som sitter direkt på elmotoraxeln, som i sin tur driver det större drevet.
DET stora drevet driver länkaget.
På det stora drevet sitter också brytaren för parkeringsläget.
I det fallet kan ju motorn snurra, utan att parkeringsläget påverkas.
Ju mer den slirar, desto svagare blir den isf.

Lösningen är nog torkarmotorbyte.
Det verkar väldigt troligt det du säger, och skulle ju kunna förklara bekymret.
Jag har nu lämnat in den och verkstaden misstänkte också torkarmotorn så om någon dag så vet jag mer :).

Tack för all hjälp.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]