Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Bytte kamrem för några veckor sedan.
Noterade då att remmen inte låg centrerat på vvt drevet, kollade nya remmen idag o då var den ännu längre ut, ca 1-2 mm utanför drevet.
Andra kamdrevet ser rätt ut, spänningen på spännaren är i mitten som den ska vara..
Någon som varit med om detta?
Glappar inte i dreven.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag hade samma problem på min S60 2.5T-06 som gått 20000 mil och då var det vattenpumpen som var glapp.
Vilken motor har du, miltal och vad bytte du ut samtidigt vid kamremsbytet?

Ta bort kamremmen så att du får bort "spännet"och kolla efter glapp i alla rullar och i vattenpumpen. Har man hoppat över ett kamremsbyte och sedan kört långt kan även vevaxeldrevet bli koniskt dvs kuggarna lutar(240 GL-80).
Oj, det glömde jag..
Är v70 ,140hk 06a. 35000 mil.
Bytte kamrem, spännare, brythjul, packboxen bakom svänghjulet.
Remmen ska vara bytt vid 32000 mil enl boken
Vattenpumpen borde läcka om den glappar?
Tyckte jag kände igenom alla hjul vid bytet,o veven var avplockad för packboxen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Min vattenpump läckte inte vatten men var glapp i alla fall.
Sen antar jag att du bytte remmen på grund av oljeläckage. då den gamla bara gått 3000 mil.
Om remmen ligger rätt på avgasdrevet men inte på insugsdrevet(med VVT) så kan man ju misstänka att lagringen inne i VVT:n är kass eller så sitter brytrullen inte dikt mot motorn.

Sen är jag lite undrande över när du nämner svänghjul, menar du möjligen svängningsdämparen?
Sen är jag också undrande över veven, vad är det? Kan det vara vevaxeldrevet du menar då det måste plockas bort för att komma åt packboxen?
Hasse53 skrev:Min vattenpump läckte inte vatten men var glapp i alla fall.
Sen antar jag att du bytte remmen på grund av oljeläckage. då den gamla bara gått 3000 mil.
Om remmen ligger rätt på avgasdrevet men inte på insugsdrevet(med VVT) så kan man ju misstänka att lagringen inne i VVT:n är kass eller så sitter brytrullen inte dikt mot motorn.

Sen är jag lite undrande över när du nämner svänghjul, menar du möjligen svängningsdämparen?
Sen är jag också undrande över veven, vad är det? Kan det vara vevaxeldrevet du menar då det måste plockas bort för att komma åt packboxen?
Alltså man ska inte svara efter man jobbat 14 tim..
Självklart är det packboxen på vevaxelen.
Remmen byttes pga oljeläkage samt att jag inte litade på boken.
Brythjulet glappade vid bytet så misstanken var nog rätt.
Släppte spännaren igen o spände upp den igen.
Nu ligger remmen bättre men ej i centrum.
Hade för mig den vandrat ut men det var inåt .
Nu är den 0,5-1 mm innanför drevet.
Får nog plocka ner allt igen o kolla noga.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]