Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292812
Jimmy Svensson skrev:
x74 skrev:
Jimmy Svensson skrev: ons 16 jan 2019, 20:46 Jag kan inte höra detta på min XC60 -14 D4 som gått 15000 mil
Konstigt!
Du har väl rätt motor för det 4an? Och inte 5an.
Nä det tror jag inte!
Är uttagen juni 14
D4204T5 är koden
Hoppas jag har rätt
Du har en motor som har risk för oljud, men du har paserat milen med råge. Så det är märkligt att vissa funkar axeln på och vissa inte, nånting måste ju skilja sig.
#1292834
Henkan skrev:
EbbevonVolvo skrev:.... också kan vi spela in en duett med våra axlar...
Två Volvoägare spelar in en Duett. Det var ju nästan kul
Jag har varit med om att spela in en konsert med min Jaguar och Svenska Jaguarklubben. Betydligt härligare toner. Den heter MjaurrRR. Dirigent var den kände Staffan Mossenmark.

#1293008
Tycker jag överreagerar(börjar bli nojjig) om man läser den här tråden. :-o
Jag lyssnar och varvar motorn 1000-2000rpm hör inget direkt på D4:an.
Men kan ju lätt höra det frekvensljudet som spelas upp i era videor för balansaxlarna(låter högt),men väldigt svagt ljud på min nästan ohörbart.
Man måste i princip leta efter den frekvensen.
Så frågan är ska balansaxel(den frekvensen) ljudet inte höras alls någonting?(tveksam till det eftersom det är en transmission och måste ha något ljud tycker man)
Jag förstår att det inte får vina och låta från bilen men i mitt fall får man stänga av fläktar och öppna dörren för att identifiera just den frekvensen.
Mycket mycket svagt vinande knappt hörbart, man får stänga av allt och lyssna skitnoga och köra motorn 1500-2000rpm och princip leta efter ljudet.
Så frågan är om det kommer bli likadant med min som med era efter några extra mil.
Kanske man skulle försäkra sig hos ÅF om det skulle haverera?
Som det verkar nu så hade de nog undrat lite om jag försökt reklamera det hos ÅF.
Måste tillägga att jag är överkänslig mot konstiga ljud och skorrande i bilar.
Tiden får väl kanske visa om det är fel på balansaxlarna.
Senast redigerad av 1 Dex, redigerad totalt 0 gånger.
#1293090
Tompamannen skrev: fre 18 jan 2019, 04:58 Min D3 viner också. Jag intalar mig själv att jag har en T6 med kompressor :-D
Ditt oljud var väl relaterat till läckande turboslangar? Inte fått ordning på det ännu?
#1293210
Bytade axeln idag, men kan notera att missljudet försvann inte lika mycket som efter första bytet, då var man tvungen lyssna ordentligt efter frekvensen nu hör jag det tydligt. Jag kan höra det in i kupén, det är ju såklart inte lika kraftigt som före bytet, så bättre blev det men långt ifrån acceptabelt. Detta kan tolkas på 2 sätt antingen att vid monteringen så kan spelet spela in hur noga pst är vid inmätnig, har haft olika pst vid bytena. Eller så är det en rejäl ojämn kvalitet på paketet. För skillnad mellan bytena råder det ingen tvekan om. Känslan är att det kommer räcka med 500 mil innan denna är hel rökt igen. Men jag får stå ut med denna då jag ska få byta till nya varianten, hade jag inte haft det i bak fickan hade jag åkt tillbaka redan efter 5minuter och lämna in bilen igen och begärt, gör om gör rätt.
Dessa axlar är ju rena mardrömmen :-o :-/
Senast redigerad av 2 x74, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 129
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]