Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slimmyboy
#1293024
hej söker lite tips på hur man kan åtgärda ojämn bromsverkan the cheap way. grejen är den att kolvarna på oket är rätt stela :P men dom tar. har försökt pressa in och ut dom men dom rubbas inte. tänkte om det finns något sätt att få ut kolvarna utan nått fett eller luft tryck då jag inte har nått
Användarvisningsbild
av Nexus
#1293139
Orkar du inte pressa ut kolvarna ur oket med hjälp av bromspedalen är det nog dax införskaffa nya ok.
Är det fram eller bak?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1293245
Om man tar bort en bromskloss och lägger dit ett 5 mm plattjärn (eller en bromskloss utan belägg), startar motorn (så servon fungerar) och trycker på bromsen så ska kolven komma ut. När den kommer ut en bit är det viktigt att spraya men typ WD40 eller något annat rostlösande medel under gummiskyddet, plocka bort plåt biten, och med ett däckjärn, kofot eller liknande trycka tillbaka kolven. Det kanske bara rör sig 1 mm i början, men har den gått ut ska den gå in. Viktigt också är att sticka in däckjärnet innanför kolven mot skivan och bända mot kolven, annars kan skivan bli skev. När du få in kolven så du kan montera en ny bromskloss börjar du med nästa kolv. Viktigt är att smörja ordentligt (absolut inte motorolja). Om det är så dåligt så något går sönder (eller det börja läcka bromsvätska) så spelar det ju ingen roll, det är ju kass från början. Annars kan man köpa bromsok och skivor ganska billigt på Biltema, Skruvat eller liknande. Bra bromsar är trots allt ovärderligt
av slimmyboy
#1293603
kanon tack för den tipset ska testas snart. är lite orolig om kolven sitter alldeles för hårt kan inte nån bromsslang eller rör gå sönder om jag sitter och försöker pressa ut den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1293684
Då är det fel på den slangen. Det som kan hända är att du pressar skivan skev, därför måste du ha stöd på båda sidor när du trampar på bromsen så skivan inte "böjer sig" för mycket. Har du inte ABS så har du en bromskraftbegränsare till bakhjulen som gör att det blir "bara" ett visst tryck hur mycket du än trampar. Du tar bort en bromskloss och ersätter den med ett plattjärn (en gammal utsliten bromskloss) eller liknande och trycker på bromsen tills det sitter fast. Sedan "lirkar" du ut den, sprayar rostlösning under gummiskyddet, pressar tillbaka kolven (en liten bit), sätter i plåtbiten, trycker ut kolven, "lirkar" ut plåtbiten, sprayar rostlösning, pressar tillbaka kolven, o.s.v, o.s.v. Så småningom så brukar det lossna och "gå" hyfsat lätt, dock inte alltid. Men det är ju egentligen skrot från början, så bli inte förvånad om det inte funkar.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]