Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291683
Alexas skrev: fre 11 jan 2019, 17:56 Ja vi får väll se hur detta utvecklar sig.

Ingen som har en XC70 att byta mot? :D

Superben må vara stor, rymlig och mer modern. Men den känns inte öht välbyggd. Kanske jag är påverkad nu av det faktum att min bil har mycket bekymmer men min gamla XC70 kändes betydligt mer välbyggd och robust.
Alla* bilar från den koncernen tycker jag ger det intrycket.. men du lär vänja dig när strulet väl lagt sig.

*de "normala" då, de riktiga premiumvagnarna har jag ingen åsikt om.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1292242
Om det monteras tillbaka dom gamla klossarna som suttit på de spårde skivorna så kan dom nya skivorna bli skadade eftersom gamla klossar inte bromsar på hela ytan. Man kan ju fräsa/slipa dom raka och släta, men nya klossar blir billigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292296
Alexas skrev: fre 11 jan 2019, 16:22 Update:
Det framkom i deras korrespondens också att de inte bara är rostiga utan de är mycket spåriga också. Tar ojämnt.
Då har ju inte skivorna blitt kass när bilen stod i väntan på försäljning. Då blir de ju rostiga på ytan rakt över. Är de spåriga har det uppkommit under körning.

Dessutom är de spåriga så är ju så klart skivorna fulla med spår också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1292494
VolvoB20 skrev:Då har ju inte skivorna blitt kass när bilen stod i väntan på försäljning. Då blir de ju rostiga på ytan rakt över. Är de spåriga har det uppkommit under körning.
Stämmer, har själv problem med "lätt" rost (p.g.a att jag kör för lite). Skodan det handlar om har förmodligen körts utan belägg på klossarna. Om det ska bli så pass skadade på så relativt kort tid (stämmer mätarställning?). Klossar på dagens bilar håller (minst) det dubbla. Har bytt 2 ggr på frugans Passat -04 på dom 19000 mil den nu gått (senast i våras) Sätter man nya klossar på skivor som "gått järn mot järn" blir det så här.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292506
"mycket spåriga bromsskivor" är nog ett ganska subjektivt begrepp, speciellt när en verkstad som lever på att byta sådana gör bedömningen.
Lägg upp en bild på eländet.
av Alexas
#1292703
Vi har ett resultat:

Samtliga skivor och klossar byts som ett ursprungsfel :) Byts av min lokala Skoda verkstad och fakturan skickas till den Skoda-handlare jag köpte bilen av. Lägger upp bilder så fort jag har de.

Ska bli intressant att se vad kalaset landar på för handlaren.
av Lövet
#1292704
Alexas skrev:Vi har ett resultat:

Samtliga skivor och klossar byts som ett ursprungsfel :) Byts av min lokala Skoda verkstad och fakturan skickas till den Skoda-handlare jag köpte bilen av. Lägger upp bilder så fort jag har de.

Ska bli intressant att se vad kalaset landar på för handlaren.
Runt 10k säkert
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292706
Hur har det gått med felkoderna på EGR-systemet?
av Alexas
#1292715
Cotag skrev: ons 16 jan 2019, 13:41 Hur har det gått med felkoderna på EGR-systemet?
Just ja! Det va en givare till någon sorts tryckregulator som va kass. Det är löst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292718
Lövet skrev: ons 16 jan 2019, 13:35
Alexas skrev:Vi har ett resultat:

Samtliga skivor och klossar byts som ett ursprungsfel :) Byts av min lokala Skoda verkstad och fakturan skickas till den Skoda-handlare jag köpte bilen av. Lägger upp bilder så fort jag har de.

Ska bli intressant att se vad kalaset landar på för handlaren.
Runt 10k säkert
Undrar om det kör fullpris när de fakturerar varandra mellan Skodahandlare?

Jag bytte runt tom på vår ena BMW. skivorna kostade ju bara 2-3 hundra kr. Funkat bra i flera år nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]