Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1287153
Hej!

Har ägt en Volvo V70 D3 från 2016 sedan i Juli och har nu när det blivit kallt ute märkt att jag har ett skorrande/vibrerande ljud vid gaspådrag när motorn/bilen är kall. Det är inte högt ljud utan låter nästan som att rutan vibrerar, eller någon platdetalj. Kan dock inte lokalisera om ljudet kommer inifrån bilen eller från motorn. Jag tänkte först att det var någon detalj i inredningen som skorrade men i och med att det inte hörts ett knyst under sommaren och ljudet inte går att få fram när motorn blivit varm så kan jag inte tänka mig att det beror på det. Man behöver bara köra någon km innan ljudet försvinner. När bilen är kall så kan jag provocera fram det genom att gasa och hålla på gasen lite. Men sen när motorn gått nån km så får jag inte fram det hur jag än gör.

Någon som känner igen fenomenet? Något att vara orolig över?

Mvh J
#1287307
fjohan82 skrev:D3 MY16, dvs VEA.
Automatisk låda? Tänker på om det är när den ska värmas upp.
Om du värmer upp motorn innan avfärd med bränslevärmaren, är det samma ljud då?
När parkeringsvärmaren varit igång en liten stund så är det också knäpptyst. Så det är bara när motorn är kall som skorrandet/vibrerandet uppstår. Hade på känn att det skulle vara tyst när man haft parkeringsvärmaren på i och med att jag inte hört ett knyst på hela sommaren. Men vad fasiken kan det vara?
#1292677
Idag är det ett par minusgrader här och idag ville inte detta oerhört irriterande vibrerande ljud inte försvinna. Är jättesvårt att lokalisera vart det kommer ifrån men någonstans från instrumentpanelen längst mot framrutan eller från själva framrutan. Någon som känner igen detta? Är så jäkla störande. Köpte bilen i sommras och det är först nu när det är kallt som jag börjat höra ljudet. Under vanlig körning så hörs det mest när man gasar upp mellan växlarna men jag kan provocera fram det genom att hålla ner gaspedalen. Över ett visst varvtal hör man sen ljudet och det hörs till man släpper gasen igen. Är ett av flera missljud jag tycker jag har. Det är mycket knak och gnek överallt på Volvo tycker jag.
#1292690
Vet inte om jag kan hjälpa men min V60 hade ett irriterande skorrande i vissa lägen, lät som det skulle kommit någonstans bakom instrumentpanelen. Visade sig vara ett kontaktstycke som låg och vibrerade mot en konsol till rattjusteringen. Våra bilar är väl i grunden lika uppbyggda. Så kanske något för dig med. Så fall går det framför under ratten att se spår där man med lite god vilja får in handen. Jag kunde nå kontaktstycket genom den vänstra springan. Satta lite butyltejp på konsolen åt vänster och tryckte fast kontaktstycket. Varit tyst sen dess.
#1292698
III skrev:Vet inte om jag kan hjälpa men min V60 hade ett irriterande skorrande i vissa lägen, lät som det skulle kommit någonstans bakom instrumentpanelen. Visade sig vara ett kontaktstycke som låg och vibrerade mot en konsol till rattjusteringen. Våra bilar är väl i grunden lika uppbyggda. Så kanske något för dig med. Så fall går det framför under ratten att se spår där man med lite god vilja får in handen. Jag kunde nå kontaktstycket genom den vänstra springan. Satta lite butyltejp på konsolen åt vänster och tryckte fast kontaktstycket. Varit tyst sen dess.
Tack för tips, ska kolla detta. Hur kom du fram till att det var just denna kontakten?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]