Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292663
Hej!

Bytade ut en stötdämpare höger fram på v70n 2005 till en begagnad. Ratten stod sedan ca 1 cm fel till vänster.

Hade innan bytet mätt upp med skjutmått hur dämparen satt i förhållande till spindeln enligt haynes bok.

Kunde se efter bytet att det slog på några mm och drog tillbaka dämparen ca 4 mm till höger. Då blev ratten nästintill perfekt.

Men, efter 1 dags körning skulle jag backa in i en parkeringsficka och då hördes ett donk ljud från höger fram vid fullt rattutslag. Efter det har ratten stått fel 1 cm igen.

Någon som har idéer på vad som kan ha hänt?

Mvh,
Oskar
#1293265
Kattten skrev: fre 18 jan 2019, 20:36 Nu har jag bara kolla på hur fjäderbenet ser ut på min s80 -02 men kan det hamna fel? Är det inte två bult mot spindeln och tre muttrar upp till fjäderbensfästet under huven?
Jo, så är det, men det finns några millimeter glapp i nedre hålen som kan påverka en smula.
Men inte jättemycket.
#1293341
Jag tror INTE att det skulle påverka ratten en cm om nya fjäderbenet är felfritt.
Det skrev jag visst inte.
Hålen påverkar camber en grad eller så, och man bör ju mätatvärs överkligen med skjutmått före och efter så det blir lika.

Men om bilen fått framvagnen justerad med trasig framfjäder eller liknande, så....
#1293443
Har idag kikat på detta och fjäderbenet hade ändrat position mot hur jag satte fast den. Hur kan detta ha hänt när jag fäst bultarna hårt?

Antagligen när jag gjort fullt rattutslag har det hänt.

Skruvade loss bultarna och drog återigen ut fjäderbenet till i riktning bort från bilen. Skruvade fast bultarna ännu hårdare och nu är ratten perfekt igen.

Om den hoppar tillbaka igen nu vad ska jag göra då?
#1293507
Tack för du återkom! Jag vet dock inte riktigt vad du ska göra om det händer igen. Min ratt står också lite fel när jag kör rakt fram och har gjort det sen jag köpte bilen. Ska se om något fjäderben sitter annorlunda än det andra. Du kanske kan testa att efterdra bultarna försiktigt efter några mil?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]