Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Asp
#1288571
Kan meddela att om man går nya mattor löser det inte problemet. Mina nya luktar likadant efter att man blött ned dom lite med snön som smälter från skorna. Nu har jag lastat i tygmattan på förarplatsen.
av BOP
#1292376
Har en v90-18 med orginalmatttor. luktar kattpiss vid blöt väderlek. Har försökt göra rent men samma lukt kom igen.
Köpte nya orginalmattor(firman betalar) men de luktar också när de är fuktiga/blöta.
Bilia visste inget när jag försökte reklamera, är det någon som har annan information i detta ärende.
av fragge
#1292484
Finns det olika mattor eller kan de ha uppdaterat dem till MY19? Jag har gummimattor som kom med bilen och förarmattan har en textilruta där man har fötterna. Nu på vintern är den ju blöt för jämnan men jag har inte känt någon som helst doft från den.
av ansjo
#1292563
Vålvå skrev: tis 15 jan 2019, 08:32 Troligen har man trampat i kattpiss strax innan man kliver in i bilen.
Annars bör alla ha drabbats.
Smart där... :-D
Många som trampar i kattpiss på forumet, och som sitter i även efter man tvättat och skurat mattorna.
av least
#1292668
Sulfat och svavelföreningar luktar kattpiss i kombination med fukt.
Och gummi härdas/vulkaniseras med svavel för att bli formstabilt, kan det vara så att gummimattorna har en defekt från tillverkningen?
Dvs ett överskott av svavel som blivit kvar i fri form efter tillverkning.
av ansjo
#1292679
Det är nog inte gummit som är boven, utan filtbiten som ligger vid fötterna på förarsidan matta. Min gissning är att limmet eller själva filten reagerar en fukt och då börjar lukta...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]