Ett enkelt sätt att kolla kamaxeln (var ett stort problem på -70-talet) är att plocka bort ventilkåpan, starta motorn och kolla på vipparmana. Det syns ganska tydligt om någon nock är nersliten, då öppnar
inte den vipparmen den ventilen lika mycket som dom andra. Det brukade vara bakre nockarna som var mest slitna. Det stänker en del olja, men inte mer än man enkelt sjöljer bort efteråt.
Om du inte ser någon skillnad är det kompressionsprov som är nästa steg. Då behövs specialverktyg (kompressionsmätare) och det är ganska noga att det görs rätt för att får ett "mätbart" resultat. Börja med att ta ut alla tändstift, lossa kabeln 1 på tändspolen, spärra förgasaren på full gas (viktigare än många tror) och mät sedan trycket
och skriv upp resultatet. Gör det gärna mer än en gång. Sedan pumpar du in lite motorolja (oljekanna med pip) i tändstiftshålen och gör om provet (gärna mer än en gång) och skriv upp alla resultat. I den bästa av världar visar det ett jämnt resultat på c:a 10 kg och max 10 - 15 % slillnad mellan cylindrarna och även mellan proven med och utan olja. Då är motorn frisk.
"Rådlös", jag såg smörjkoppen på höger sida på den nedre bilden, den fanns inte på B20 motorn. Det var inget "ont" menat med det
.