Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
#1291224
Hej,

Jag skulle vilja byta upp mig från min gamla klassiska Packline till en sidlastad box för att göra det enklare med den höga XC90. Upplever däremot Thules nya boxar med sidolastning som makalöst rackliga. De är riktigt snygga och rymmer en hel del, men inget jag provat hittills spöar min gamla klassiska Packline 90.
Riktigt stökigt att öppna Thuleboxen eftersom den är så mjuk. De otroligt smidiga snabbfästena stjäl en hel del utrymme i boxen och för mig som snowboardåkare är de ordentligt i vägen då själva "muttern" på insidan sticker upp så pass mycket. Enda sättet att spänna fast brädorna är med muttrarna mot belaget istället för att utnyttja hela undersidan på brädan.

Om jag specar en önskelista utifrån vad de Thuleboxar jag provat INTE har så kanske det blir tydligare:
  • Så bred box som möjligt för att enkelt få plats med 4 snowboards och löparskidor utan att behöva slänga in löparskidorna i mitten av boxen => minst 90cm innermått
  • Tillräckligt stabil för att kunna öppna/stänga enkelt
  • Så små "muttrar" som möjligt till fästena för att göra boxen så plan som möjligt på insidan
  • Tillräckligt lång för att få plats med löparskidor för långa vuxna
  • Förankringsremmar som gör det möjligt att spänna fast även snowboards ordentligt, en tredje rem i mitten skulle nog kunna göra susen
Någon som har en idé om vad jag borde titta på? Hittar inget motsvarande hos Packline heller...
av V70_2005
#1291345
Har inte svar på dina frågor direkt men hade också en packline (gammal, fjällräven) i början till min xc90. Dom är grymt rejäla och man kan laga dom med gelcoat från Biltema om det behövs.

Men jobbiga att packa, speciellt på en så hög bil.

Så jag köpte ny. Åker inte snowboard men slalom och längd. Ska du få med längdskidor försvinner dom flesta takboxar på marknaden.

Köpte inte den största som finns utan en 70cm så jag rymmer mtb bredvid boxen.

Den nya är så grymt mycket bättre.
- rymmer mycket mer än min 90cm packline pga höjden (42cm).
- man kan lyfta på den själv.
-den är rackligare, men den är väldigt seg så den känns kvalitet ändå.
- sjukt mycket enklare att packa pga sidoöppninge och avsaknad av gasdämparen. Dessutom kan man stänga själv då inte man måste stå på två sidor samtidigt.

Vet inte hur det går med snowboards men jag tror höjden kommer göra allt lättare för dig.

Så jag kan varmt rekommendera en Thule touring alpine 700. Kostar under 4000:- och är snygg på bilen. Dessutom gör höjden på bilen att det är svårt att nå längre in ändå (jag har boxen på passagerarsidan).
av V70_2005
#1291360
Xanthopteryx skrev: ons 09 jan 2019, 21:04 Funderat på Thule slidebar i stället? Så du kan dra ut boxen över sidan på bilen?
Svar till mig? Om man kunde skjuta boxen i sidled skulle man kunna ha den centrerad när man kör (snyggare) men jag tror inte packningen skulle gå lättare.
av Xanthopteryx
#1291388
Ja, till dig.
Jag har inte provat den men sett filmer och läst lite (inför köp av lastbågar). Man kan alltså skjuta ut den utanför bilens sida.
av Hertsh
#1291888
Jag har haft Thule tidigare. De är allihop i tunn plast och känns rack liga, till och med Excellence XT. De är lätta att lasta men det är deras enda fördel.

Thule Excellence XT (deras dyraste box) lät m y c k e t mer på landsväg o motorväg än den Packline Premium nx som jag kör med nu. Packlinen kan man köra med i 150 med vindbrus, Thulen väsnas i 125. Enorm skillnad. Då påstår Thule ändå att excellence är testad i vindtunnel och är tyst.

Till sist, Thules boxar stjäls. Det är bara Thules boxar som tjäls. Varför? Jo de säljer ersättningsnycklar på nätet helt utan kontroll.

Jag vet, jag svarar inte på din fråga men jag skulle aldrig köpa en Thule igen. Mitt råd, skaffa ett fotsteg att sätta över hjulet istället.
av Hertsh
#1291889
Xanthopteryx skrev:Funderat på Thule slidebar i stället? Så du kan dra ut boxen över sidan på bilen?
Thules slidebar är väl bara för skidhållare eller finns det lastbågar som är skjutbara?

Jag hade deras skjutbara skidhållare och det var väldigt bekvämt att få ut skidorna på sidan av bilen när man skulle lasta / lasta av.
av V70_2005
#1292014
Spanade in en xc90 som stod bredvid min igår och den hade en packline som såg väldigt snygg ut och låg tight mot taket. Men mycket lägre och det går säkert inte att öppna panoramataket.

Röstar på en hög thulebox ändå då den är mer praktisk.
CD4ED2C8-7D83-4483-837D-792F8A462C6B.jpeg
CD4ED2C8-7D83-4483-837D-792F8A462C6B.jpeg (169.94 KiB) Visad 1623 gånger
45DA3895-7757-48F0-8443-A07A05AAD35D.jpeg
45DA3895-7757-48F0-8443-A07A05AAD35D.jpeg (173.93 KiB) Visad 1623 gånger
B7DCF6DB-8A17-4686-A0C2-8929B38D03A5.jpeg
B7DCF6DB-8A17-4686-A0C2-8929B38D03A5.jpeg (184.94 KiB) Visad 1623 gånger
av Hertsh
#1292027
V70_2005 skrev:Spanade in en xc90 som stod bredvid min igår och den hade en packline som såg väldigt snygg ut och låg tight mot taket. Men mycket lägre och det går säkert inte att öppna panoramataket.

Röstar på en hög thulebox ändå då den är mer praktisk.
Med Thules wingbar kommer du sa lågt mot taket som packline boxen. Då kan man inte öppna takluckan. Jag har det så.

Det finns större takboxar från Packline. Jag skulle som jag skrev ovan aldrig mer köpa en Thule. De stjäls.

I våra kvarter stals det (som jag är medveten om) mer än 8 Thule takboxar under förra vintern (2017/2018).

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]